SC Heerenveen - FC Volendam

• zondag, 12 apr 2009

Volendam wel de kansen, maar kan niet afronden

Op een aanvankelijk spekglad veld had FC Volendam drie minuten nodig om aan de omstandigheden te wennen. Een uitverkocht stadion, een tegenstander die de punten keihard nodig heeft voor de vierde plaats, dat waren de moeilijke factoren. Voor Volendam is onderhand duidelijk dat lijfsbehoud het enige doel is. De eerste helft was een doorlopend bewijs van de “angst” van beide ploegen om punten te verspelen. Heerenveen was de bovenliggende partij, ook gesteund door scheidsrechter Liesveld, die Volendam wel erg snel twee gele kaarten gaf, terwijl Pranjic die pas kreeg na opzettelijk hands. Toch toonde Volendam zich brutaal. De eerste kans was dan ook voor het Andere Oranje. Een fraaie aanval kwam voor Gerson Sheotahul, die verwoestend de paal teisterde. Heerenveen stelde daar veel balbezit tegenover, maar nauwelijks mogelijkheden. De beste kan s was op slag van rust, toen Verhoeven zeer attent reageerde op een doorgekopte vrije trap. De 0-0 was dan ook logisch en terecht.

Na rust speelde Heerenveen naar de eigen ‘Spionkop’. De druk op het Volendamdoel was gigantisch, wat al na zeven minuten in een voorsprong resulteerde. Er ging wel een duidelijke overtreding aan vooraf, wat Pranjic een onverwachte megavrije ruimte gaf. Liesveld floot niet, zodat Victor Elm onberispelijk kon binnenschieten. Al snel had Volendam gelijk kunnen komen, maar Sheotahul was niet scherp genoeg.  Heerenveen had de smaak te pakken. FC Volendam had weinig meer in de melk te brokkelen. Het inbrengen van Melvin Platje deed Volendam weer opleven. Al snel was er een serie kleine kansen maar niemand kon de trekker overhalen. De mooiste kans was voor Gerson Sheotahul die alleen voor Vonk kwam na een verkeerde terugspeelbal. Met kunst- en v liegwerk bleef Heerenveen overeind. Heerenveen beperkte zich tot uitbraken. Platje kon toch wegkomen, maar plaatste volkomen verkeerd. De kansen die daarna ontstonden over en weer maakten de wedstrijd eindelijk vermakelijk. Langzamerhand had Volendam toch recht op een verdiend punt. Maar wie moest er scoren?