‘Scorende' Bakker gelukkig in Volendam: ‘Voel het vertrouwen’

• woensdag, 21 okt 2020

Sinds vorig seizoen is hij de onbetwiste nummer één onder de lat bij FC Volendam: Nordin Bakker (22) voelt zich aan de Dijk als een vis in het water.

“Ja, ik heb het goed naar mijn zin hier”, begint de sluitpost uit Oostknollendam, die in de vorige voetbaljaargang geen minuut miste. “We hebben een leuke selectie, onderling kunnen we het goed met elkaar vinden. Buiten het voetbal om spreken we ook met elkaar af. Ik kom eigenlijk altijd wel met een lach naar de club. Of we met de keepers een apart clubje zijn? Ja, we zijn een beetje een team binnen het team. Aan het einde van het seizoen plannen we altijd een gezamenlijke activiteit met de doelmannen.”

En dat ‘team binnen het team’ staat onder leiding van keeperstrainer Edwin Zoetebier. “Van hem leer ik onwijs veel”, vertelt Bakker. “Vooral op het gebied van concentratie. Maar ook hoe je omgaat met fouten. Door zijn tips blijf ik er niet in hangen. De eerste wedstrijd van het seizoen tegen Telstar was daar een voorbeeld van. Toen zag ik er bij de tegengoals niet goed uit. Ik ben daar niet van in de war geraakt en heb me direct herpakt.”

Profvoetballer

Edwin van der Sar was voor Bakker de reden om te gaan keepen. “Dat was mijn grote voorbeeld, zoals hij dat voor veel andere Nederlandse keepers is. Ik kwam pas op mijn negentiende bij FC Volendam, dus eerlijk gezegd had ik niet meer verwacht dat ik nog het profvoetbal zou halen. Des te mooier dat het is gelukt. Nu moet ik daar natuurlijk zien te blijven en te groeien. Daar doe ik elke dag alles voor.”

Na de ruime zege op Jong PSV (5-1) en Jong AZ (2-6) is het vertrouwen van de Volendammers gegroeid. En dat is lekker. “We hebben een lastige start gehad. Tegen een aantal tegenstanders hadden we het lastig, maar een aantal hadden we ook moeten verslaan. We moeten nu de punten blijven pakken. En ik heb er vertrouwen in dat ons dat gaat lukken.”

Vertrouwen

Bakker denkt met een fijn gevoel terug aan vorig seizoen, toen hij van begin tot einde het doel van de FC verdedigde. ,,Het was heel prettig om geen minuut te missen. Ik ben zeker van mijn plek en dat geeft vertrouwen, dat is mooi. Dat heeft een keeper ook nodig. Vorig seizoen was een mooi jaar, als team en ook op persoonlijk vlak. Ik was de nummer één, we wonnen de periodetitel. Helaas kon het niet worden afgemaakt, maar de derde plaats was wel iets om trots op te zijn.”

De doelman denkt nog vaak terug aan zijn eerste duels in het eerste elftal, twee seizoenen geleden. “Ik kwam als derde keeper bij de selectie, maar door blessures van Mitchel Michaelis en Jordi van Stappershoef kreeg ik de kans. Ik speelde toen vijf wedstrijden en die verliepen heel goed. Mede daardoor had ik het seizoen erna meteen een basisplaats.”

Gelijkmaker

Over het meest knotsgekke moment uit zijn nog prille loopbaan, hoeft Bakker niet lang na te denken. “Mijn doelpunt bij Jong FC Volendam, kort voor ik mijn debuut maakte in het eerste elftal. Die ging viraal op internet. Het was tegen Quick’20 en we stonden 3-4 achter. Ik speelde de laatste bal naar voren voor de gelijkmaker. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik mijn uittrap over de keeper van de tegenstander zag stuiteren. Dat maak ik nooit meer mee.”

Een bericht gedeeld door FC Volendam ???? (@fcvolendam_official) op

Tekst: Brian Wijker