Sparta Rotterdam - FC Volendam

• zaterdag, 15 nov 2008

Sparta nekte FC Volendam in slotfase hardhandig

De stand op de ranglijst maakte duidelijk, dat FC Volendam in de wedstrijd tegen Sparta Rotterdam goede zaken zou kunnen doen. De Graafschap zou te achterhalen zijn en het verschil met Sparta kon tot een punt worden terug gebracht. Daarvoor was wel nodig dat Volendam hetzelfde zou weten te brengen als in de bekerwedstrijd tegen Ajax. De vraag was hoe de spelers de afgelopen dagen overleefd hadden. Sparta had Cambuur uitgeschakeld, zonder verlenging, Volendam, met verlenging, Ajax. De start leek dus het zelfde. Het enige verschil was, dat Sparta thuis speelde en Volendam als bezoekende club niet snel het initiatief zou nemen. Dat bleek in de eerste helft dan ook het geval. Sparta was de bovenliggende partij, zonder echt beter te zijn. Volendam gaf zich niet gewonnen en wist ook het spel regelmatig te verplaatsen. Het mooiste moment was er kort voor rust, toen Vit Valenta een vrije trap van twintig meter zo loepzuiver nam, dat keeper Varkevisser met alle inzet in de weer moest om een goal te voorkomen.

De 0-0 bij rust wekte tevredenheid, maar gaf ook aan, dat het willen winnen van Volendam in de tweede helft meer druk naar voren zou vragen. De hechte ploeg die nu voor verweer had gezorgd moest omgezet worden in een ploeg met meer aanvallende bedoelingen.

Van beide kanten werd de boodschap begrepen. De winnaar zou er na rust een schepje bovenop moeten doen. Sparta had het meeste balbezit, maar Volendam verschool zich niet. De mooiste kans was er in de 70e minuut, toen Hofstede maar net miste. Dat was nadat Verhoeven Sparta ternauwernood van de voorsprong had afgehouden. Vier minuten later lukte dat niet. Vanaf de achterlijn werd scherp voorgetrokken, waar Poepon geen probleem had de thuisploeg op 1-0 te zetten. Volendam bracht Platje en Sheotahul in het veld voor Valenta en De Lange. De ruimte die daardoor werd weggegeven was een kolfje naar de hand van Sparta. Sterk verslikte zich, de counter was geboren en Dissels maakte fraai 2-0. Twee minuten later werd het 3-0 door een strafschop van Knol. een afstraffing die zich meer dan uur lang absoluut niet liet voorspellen. Joe Godee maakte het nog even erger en maakte er in de 89e minuut 4-0 van. De ploeg mag komende week zijn zonden overdenken en proberen in plaats van mooi voetbal effectiever te gaan worden, want punten zijn belangrijker dan vermaak.