Spektakel verzekerd bij bekerduels tussen FC Volendam en Sparta

• zaterdag, 26 okt 2019

FC Volendam trekt woensdag in de eerste ronde van de TOTO KNVB Beker naar het Rotterdamse Spangen voor de wedstrijd tegen Sparta. Wat de uitslag ook zal, na een korte blik in de historie weet de kenner voldoende. Het wordt smullen. De aftrap op Het Kasteel is om 20:45 uur. Het duel wordt live uitgezonden op het open kanaal van FOX.

De Palingboeren speelden in de geschiedenis van het nationale bekertoernooi al twaalf keer tegen Sparta. Bij het uitspreken van Sparta zullen bij menig oudere FC Volendamsupporter de gedachten nog een teruggaan naar 26 juni 1958. De Volendammers verloren op die dag helaas in een zinderende bekerfinale met 4 - 3 van de Spartanen. De doelpunten van Jaap Smit (2) en Dick Tol waren niet genoeg om de beker om hoog te tillen.

Overwinning schaars
In de rijke bekerhistorie tussen beide ploegen wist FC Volendam slechts eenmaal te winnen van Sparta. In maart 1979 speelde de oranjeformatie in eigen huis met 0 - 0 gelijk waardoor er een replay nodig was om een winnaar te bepalen. Door doelpunten van Wim Kwakman en Frank Kramer won FC Volendam de replay overtuigend met 2 - 0. Sindsdien wachten de Volendammers al zes duels op een overwinning op Sparta.

Verlenging en strafschoppen
Opvallend feitje: in de laatste drie ontmoetingen was er een verlenging of strafschoppen nodig om een winnaar aan te wijzen. Twee jaar geleden ging FC Volendam in de achtste finale eruit tegen de Spartanen. Pas in de verlenging troffen de teams pas voor het eerste het vijandelijke doel. Thomas Verhaar zette de bezoekers op voorsprong, maar Bert Steltenpool trok de scheve situatie binnen twee minuten weer recht. Na de misser van Volendam-speler Rihairo Meulens in de strafschoppenserie schoot Sherel Floranus Sparta naar de kwartfinale.

Acht goals
De meest spectaculaire wedstrijd dateert van 25 september 2007. Na 120 minuten voetbal stond er 4 - 4 op de borden. Mathieu Boots scoorde in dat duel twee keer voor FC Volendam. Ook Rachid El Yaakoubi en Bernard Hofstede waren trefzeker. In de aansluitende strafschoppenserie moest de thuisclub met 2 - 4 het hoofd buigen. Er wacht voor de mannen van trainer Wim Jonk een mooie uitdaging om de nummer tien van Eredivisie te verslaan. Jonk wist in zijn loopbaan als speler voor de Wijdbroeken zelf driemaal het net te vinden.

Wedstrijd 170 in bekertoernooi
De wedstrijd tegen Sparta is voor FC Volendam nummer 170 in het bekertoernooi. Niet alleen in 1958 was de club dichtbij de titel, ook in 1995 stonden de Volendammers in de eindstrijd. Feyenoord bleek echter met 2 - 1 een maatje te groot. André Wasiman verzorgde destijds de treffer van Volendamse makelij. Vorig jaar strandde het bekeravontuur voor Het Nieuwe Oranje al in de eerste ronde. Ondanks een treffer van Martijn Kaars won Willem II met 2 - 1.

Afgelopen weekend mochten we de klok weer een uur terugdraaien, maar als voetballiefhebber kun je er woensdag de klok op gelijk zetten dat FC Volendam en Sparta er wederom een spektakelstuk van gaan maken. Hup Volendam!

Vijf eerdere bekerontmoetingen

24-01-17 | FC Volendam - Sparta Rotterdam: 1 - 1* (Sparta wint na strafschoppen)
Bert Steltenpool

22-09-09 | FC Volendam - Sparta Rotterdam: 1 - 2* (na verlenging)
Melvin Platje

25-09-07 | FC Volendam - Sparta Rotterdam: 4 - 4* (Sparta wint na strafschoppen)
Mathieu Boots 2x, Rachid El Yaakoubi en Bernard Hofstede

23-09-00 | Sparta Rotterdam - FC Volendam: 3 - 1
Yuri Rose

16-12-90 | Sparta Rotterdam - FC Volendam: 1 - 0

Scheidsrechter
De wedstrijd staat onder leiding van de 33-jarige Jochem Kamphuis. Langs de lijn wordt hij geassisteerd door de heren Honig en de Nas.

Twitter & live
De wedstrijd is weer via ons Twitter-account @fcvolendam te volgen, de story op Instagram. De hashtag van deze wedstrijd is #spavol. Tevens is het duel voor iedereen live te bekijken op het open kanaal van FOX. Er wordt zoals hierboven gezegd om 20:45 uur afgetrapt.