Speler in beeld: Dani van der Moot

• vrijdag, 08 mrt 2019

Dani van der Moot is weer terug op bekend terrein. Begiftigd met talent maakte hij als jeugdspeler de overstap van Hellas Sport Combinatie naar de jeugdopleiding van FC Volendam. Stapte vervolgens in 2008 over naar die van AZ en in 2012 naar die van PSV. Voor een talent logische stappen. In Jong PSV maakte hij zijn debuut op 19 december 2014 tegen Telstar. Twee seizoenen later werd hij verhuurd aan FC Utrecht en kwam 27 wedstrijden uit voor Jong FC Utrecht.

Over zijn zes jaar bij PSV zegt hij: “De eerste twee jaar ging ik met de auto van Zaandam naar Eindhoven. Ik carpoolde met Steven Bergwijn en zijn vader. Om zes uur ’s morgens zaten we in de auto en ’s avonds om acht uur waren we weer thuis. Een druk leventje, want ik moest in die tijd ook nog de havo afmaken. Ik heb bij PSV heel veel geleerd. Mijn contact werd eind vorig seizoen niet verlengd. Ben een halfjaar clubloos geweest. Heb in die periode wel mijn conditie op peil gehouden. Via mijn zaakwaarnemer ben ik op amateurbasis bij FC Volendam gekomen. Ik krijg de kans om te laten zien dat ik een contract verdien. In je eentje trainen is leuk, maar met de groep meetrainen en wedstrijden spelen is wel zo fijn.”

Afgerekend

Inclusief invalbeurten heeft Van der Moot vijf wedstrijden in de hoofdmacht geacteerd. Met vijf doelpunten heeft hij zijn bijdrage geleverd aan de hoge klassering van Jong Volendam Dani deelt de conclusie dat zijn talent nog niet echt uit de verf is gekomen. “Een spits wordt afgerekend op zijn doelpunten. Ik ben blij dat ik mijn kans krijg bij FC Volendam. Ik heb zelf het gevoel dat ik goed bezig ben.”

Hij begrijpt dat Cas Peters eerste spits is. “Ik moet me in Jong Volendam en bij invalbeurten laten zien. Alleen dan kan ik in aanmerking komen voor een contract. Ik ga ervoor.”

Dani van der Moot (21) met FC Volendam in actie tegen FC Eindhoven. (Foto Fred Rotgans)

Tekst: Cor Westerveld