Speler in beeld: Enzo Stroo

• woensdag, 31 jan 2018

Enzo Stroo is uitgegroeid tot een vaste waarde in het eerste elftal van FC Volendam. De Landsmeerder die zijn loopbaan begon bij IVV en daarna via Zilvermeeuwen bij FC Volendam terecht kwam, pakt inmiddels zijn doelpuntjes mee.
Vorig seizoen begon Stroo in Jong Volendam en op basis van zijn goede prestaties werd hij door Robert Molenaar in de loop van het seizoen overgeheveld naar de selectie van het eerste. Dit seizoen concurreert hij met Teije ten Den en Jordi Hilterman om een positie in de spits. Ondanks dat Enzo de eerste negen wedstrijden geen basisspeler was, pakte hij vanaf de tiende wedstrijd, tegen NEC, zijn kans. Sindsdien is hij de vaste nummer 9 van trainer Misha Salden.

“Ik heb me weten terug te knokken”, zegt Enzo Stroo. Vorig seizoen was hij nog goed voor zes doelpunten, maar na de wedstrijden tegen Helmond Sport en Go Ahead Eagles staat de teller inmiddels al op tien treffers. Met nog zestien wedstrijden voor de boeg hoopt hij voor zichzelf een plekje te verwerven tussen de topscorers van de Jupiler League.

Stroo heeft zich de afgelopen seizoenen goed ontwikkeld. Aan de zware trainingen bij de profclub is hij gewend geraakt en als spits raakt hij niet gauw meer van zijn stuk. Krijgt hij een scoringskans dan weet hij die vaak feilloos af  te maken.
Uiteraard mist ook Enzo weleens doelrijpe kansen. Tegen FC Oss stevende hij af op het doel, passeerde hij de keeper, maar week vervolgens teveel uit naar links. De vrijwel onmogelijke hoek waarin hij vervolgens terecht kwam bleek een te moeilijke om vandaaruit de bal nog in het doel te werken. “Je wilt niet dat je de bal aan de doelman verspeelt tijdens de passeerbeweging en dus wijk je uit. Je moet vervolgens snel beslissen en ik kon na hem gepasseerd te hebben de bal geen snelheid meer meegeven".

Gelukkig voor FC Volendam stond het vizier van Stroo in de hierop volgende wedstrijden weer op scherp, wat resulteerde in een drietal fraaie spitsengoals. Fortuna Sittard kan dan ook zijn borst nat maken aanstaande vrijdag. Enzo is er in ieder geval klaar voor!

Tekst: Cor Westerveld
Foto's: Fred Rotgans