Taai Telstar houdt FC Volendam van winst af

• zondag, 30 aug 2020

Op een winderige zondagmiddag opende FC Volendam het nieuwe seizoen in Velsen-Zuid met de Vissersderby tegen Telstar. Het team van trainer Andries Jonker had zijn zaakjes op orde en vormde een lastig obstakel voor de Volendammers. Na een 2-0 achterstand eindigde de wedstrijd in een gelijkspel: 2-2.

Trainer Wim Jonk ruimde een plaats op de reservebank in voor de teruggekeerde Fransesco Antonucci. De Witte Leeuwen kwamen ijzersterk uit de startblokken. Al na twee minuten was Ben Aissa Ben Amar gevaarlijk met een schot van afstand. Deze poging kon nog gekeerd worden door onze doelman, Nordin Bakker.

Valse start

Een fractie later was het wel raak voor Telstar. Een corner werd niet goed verwerkt door de Volendamse defensie. Bakker tastte mis waarna de bal bleef hangen voor het Volendamse doel. De eerste inzet van Ilias Bronkhorst werd op de doellijn gekeerd maar de tweede inzet van Bronkhorst belandde wel in de netten: 1-0. FC Volendam leek na deze valste start de touwtjes meer in handen te nemen. Martijn Kaars en Nick Doodeman vonden samen een opening in de hechte organisatie van Telstar. De voortzetting was vervolgens niet optimaal waardoor deze mogelijkheid voorbij ging.

Niet veel later ontstond er ook een mogelijkheid voor Derry John Murkin. Murkin volleerde knap richting doel maar Jasper Schendelaar kon zijn inzet keren. FC Volendam kwam beter en beter in de wedstrijd maar kreeg echter zelf de deksel op zijn neus. Een goed uitgespeelde aanval van Telstar werd voor een tweede maal niet optimaal verwerkt door de defensie van FC Volendam. De bal belandde voor de voeten van Bronkhorst en hij faalde niet. Door zijn inzet keken de mannen van Wim Jonk tegen een 2-0 achterstand aan.

Aansluiting

Vrijwel uit het niets vond FC Volendam de aansluitingstreffer. Een diepe pass werd door Jari Vlak doorgekopt naar Doodeman. Hij controleerde de bal perfect waarna hij snoeihard uithaalde in de verre hoek. Zodoende was Doodeman de reddende engel die voor een beter perspectief in de tweede helft zorgde: 2-1.

Vol op de aanval

Trainer Jonk greep in de rust in. Murkin en Brian Plat bleven achter in de kleedkamer, voor hen kwamen Mike Eerdhuijzen en Antonucci in het veld. Door deze wissels besloot trainer Jonk zich vol op de aanval te storten. De tweede helft was nog maar net onderweg toen Vlak het waagde van afstand. Zijn schot was hard maar miste de perfecte zuiverheid waardoor zijn schot naast ging. Het waren echter De Witte Leeuwen die dichtbij een derde goal kwamen. Zo kregen Bronkhorst en Cargo mogelijkheden op een genadeklap. Gelukkig voor FC Volendam wisten zij deze kansen niet te benutten.

Na ruim een uur was het raak voor de Volendammers. Vlak week uit naar de rechtsbuiten positie en voorzag de net ingevallen Zakaria El Azzouzi van een afgemeten voorzet. El Azzouzi greep dit buitenkansje met beide handen aan en kopte de bal van dichtbij binnen: 2-2. De laatste twintig minuten gingen op en neer. Zowel de thuisploeg als FC Volendam kregen kansjes op de winnende. In de absolute slotfase was het echter Telstar die de overwinning over de streep leek te trekken. Ware het niet dat Micky van de Ven een perfecte sliding plaatste en hiermee een zekere goal voorkwam. Met een sterke comeback werd de Vissersderby zodoende afgesloten met een gelijkspel.

Interlandbreak

Volgend weekeind vindt er geen competitievoetbal plaats. Na de interlandbreak volgt op vrijdagavond de thuiswedstrijd tegen Jong FC Utrecht. De wedstrijd begint om 18.45 uur en wordt live uitgezonden op FOX Sports. Binnenkort wordt meer duidelijk over hoe fans van FC Volendam het Kras Stadion kunnen bezoeken.

Scoreverloop
6' Ilias Bronkhorst 1 - 0
38’ Ilias Bronkhorst 2 - 0
43’ Nick Doodeman 2 - 1
68’ Zakaria El Azzouzi 2 - 2

Opstelling Telstar:
Jasper Schendelaar; Ben Aissa Ben Amar, Frank Korpershoek, Redouan El Yaakoubi, Shayne Pattynama; Siebe Vandermeulen (74’ Richelor Sprangers), Welat Cargo (83’ Yael Liesdek), Daniel Adshead; Sven van Doorm, Ilias Bronkhorst (83’ Niels van Wetten), Glynor Plet (83’ Redouan Taha El Idrissi).

Opstelling FC Volendam:
Nordin Bakker; Brian Plat (45’ Fransesco Antonucci), Marco Tol, Micky van de Ven, Derry John Murkin (45’ Mike Eerdhuijzen); Alex Plat, Boy Deul (63’ Fransesco Antonucci), Jari Vlak; Nick Doodeman (82’ Darius Johnson) Martijn Kaars, Ibrahim El Kadiri (60’ Zakaria El Azzouzi).

Tekst: Berry Schilder
Foto's: Pro Shots, Rob Lezer & Soccrates Images