Teije ten Den: “Vanaf de aftrap uitstralen dat we willen winnen”

• donderdag, 17 aug 2017

FC Volendam opent het seizoen op eigen veld tegen Helmond Sport, de vorige werkgever van Teije ten Den. De fysiek sterke en grote spits maakte vorig seizoen als huurling van Go Ahead Eagles twaalf doelpunten voor Helmond Sport. “Helmond Sport deed me ook een aanbieding om te blijven, maar ik heb voor FC Volendam gekozen omdat ik bij die club meer perspectief zie”, zegt Ten Den, die in de jeugd van Rohda Raalte een scout van Go Ahead Eagles overtuigde van zijn talent.

Bij de Deventenaren maakte hij in 2012 zijn debuut in het betaald voetbal. In het seizoen 2014/2015 debuteerde hij aan het begin van het seizoen in de eredivisie en werd door Go Ahead na de winterstop verhuurd aan FC Oss.
De 24-jarige Ten Den heeft zijn draai snel gevonden in het vissersdorp. “Het was in het begin wel even wennen, hoor. Vooral aan het Volendamse dialect.” Samen met Kevin van Kippersluis en Ties Evers carpoolt hij naar Volendam vanuit zijn woonplaats Utrecht.
Vorig seizoen drukte hij zijn stempel op de wedstrijd Helmond Sport-FC Volendam. Hij leverde de assist voor de 1-0 en maakte zelf de 2-0. Reden voor de Volendammers om Ten Den meteen op hun verlanglijstje te zetten. In de voorbereiding van FC Volendam scoorde Ten Den vier doelpunten. “Ja, te weinig”, klinkt het bijkans verontschuldigend. “Ik bewaar ze voor de competitie”, belooft hij de supporters.

Speciaal
Van Ten Den is bekend dat hij graag zijn ploeg op sleeptouw neemt. Dat hij al in de eerste de beste wedstrijd zijn oude ploeg(genoten) treft, vindt hij speciaal. “Helmond Sport heeft de groep grotendeels bij elkaar weten te houden. Het heeft de Belg Arne Naudts van Cercle Brugge als nieuwe centrumspits aangetrokken en nog een vleugelverdediger. Er hoeven dus weinig nieuwe spelers ingepast te worden. Dat heeft zo zijn voordelen. FC Volendam heeft wat meer nieuwe spelers aangetrokken. En een aantal spelers uit de eigen opleiding solliciteert nadrukkelijk naar een basisplaats. We zijn al aardig op elkaar ingespeeld, maar moeten zeker nog stappen maken.”

Dat hij het gros van de Helmond Sport spelers kent, hun sterke en minder sterke kanten, ziet hij als een voordeel. “Ik zal mijn kennis zeker delen met mijn ploeggenoten. En onze videoanalist heeft goede beelden van Helmond Sport.”
Teije ten Den vindt dat FC Volendam zijn thuiswedstrijden sowieso moet winnen. “Dat moeten we vanaf de aftrap al uitstralen naar onze supporters.”

Cor Westerveld