Terecht gelijkspel in Doetinchem

• vrijdag, 14 feb 2014

Op een doorweekt veld in nog altijd stromende regen trapte De Graafschap af. Binnen twee minuten werd duidelijk wat de afspraken waren. De laatste thuiswedstrijd van De Graafschap werd van Fortuna Sittard verloren, dus was er wat goed te maken. Voordat de klok de derde minuut aantikte, had De Graafschap al twee corners en een vrije trap. FC Volendam, in dezelfde opstelling als tegen Jong Twente, wist wat er gedaan moest worden. Met verzorgd voetbal werden de bakens verzet, wat in de volgende twintig minuten een veldoverwicht opleverde. Twee keer was FC Volendam er door, eerst Soufiane Laghmouchi en later Robert Mühren, maar beide keren vond scheidsrechter Jansen het correcte verdedigingsacties, terwijl het op het randje was. Plotseling kwam De Graafschap weer in beeld. Een makkelijk gegeven vrije trap draaide voor Theo Timmermans in, waar vier spelers mochten inkomen. Kabasele was het scherpst en kopte onder Timmermans door. De Graafschap was los. FC Volendam moest minutenlang ver terug, maar rechtte de rug. Tien minuten na de onverdiende achterstand werd Nick Coster diep gestuurd. Zijn voorzet was messcherp, maar werd door hands onderbroken. Robert Mühren ontfermde zich met liefde over deze kans, wat 1-1 betekende. FC Volendam nam het heft weer in handen en leek simpel op weg naar de rust te spelen. Totdat in de 43e minuut een diepe pass op Kabasele De Graafschap een wereldkans gaf. Uit de rug van Henny Schilder kreeg hij een vrij veld, schoot meteen, maar zag zijn schot op de linkerpaal afketsen. FC Volendam kwam goed weg.

{foto1}

In de tweede helft kreeg Brandley Kuwas door een fout van De Graafschap direct een prachtige kans, maar strandde op keeper Theo Zwarthoed. Daarop volgden onmiddellijk een enorme kans voor De Graafschap, die tot corner verwerkt werd. FC Volendam stak direct het veld weer over. Soufiane Laghmouchi zag Tom Overtoom scherp staan, speelde hem op maat aan, wat 1-2 betekende. De Graafschap zat ook niet stil. FC Volendam zakte wat meer in en het publiek ging erachter staan. Dat resulteerde in de 63e minuut in de gelijkmaker. Balverlies van Volendam leverde een uitstekend uitgevoerde counter op die door Koolhof afgemaakt werd. De sfeer was helemaal terug in het half gevulde stadion. Gerry Koning liep daardoor ook zijn vijfde gele kaart op. De Graafschap was de baas in het veld. Volendam had de grootste moeite het eigen spel te kunnen spelen. De felheid van de thuisclub was alles bepalend. Hoewel FC Volendam er ook nog af en toe uitkwam, was het spel met nog ruim tien minuten te spelen volledig in handen van de thuisclub. Er kwam toch nog een prachtige kans voor Raymond Fafiani, die knap gestopt werd door Theo Zwarthoed. In de slotminuut had Damien Menzo dé kans, maar zijn diagonale schot verdween langs de kruising. Daarmee bleef het 2-2, wat gezien de tweede helft een terechte uitslag was.

Opstelling FC Volendam: Theo Timmermans, Gerry Koning, Henny Schilder, Gijs Luirink, Nick Coster, Tom Overtoom (75. Raymond Fafiani), Soufiane Laghmouchi (85. Kevin Wattamaleo), Levi Schwiebbe, Brandley Kuwas (69. Damien Menzo), Robert Mühren, Ludcinio Marengo

{foto2}

{foto3}