Terechte overwinning FC Volendam in Den Bosch

• vrijdag, 14 okt 2011

In stadion De Vliert stonden twee clubs tegenover elkaar die zoete herinneringen hebben aan een mooi eredivisieverleden, en in de voorbije zomer hard op weg leken die ambitie nieuw leven in te blazen. FC Den Bosch en FC Volendam startten voortvarend, maar werden beentje gelicht, toen succes haalbaar leek. Maar ook de weg omhoog in de huidige competitie van dit jaar laat parallellen zien tussen beide clubs. Na de fraaie play-offs waren de verwachtingen hooggespannen, de inlossing ervan vergt kennelijk meer tijd dan gedacht. De inzet van deze wedstrijd was dan ook aanhaken bij de subtop, op weg naar de kans op nieuw succes. De tweede periode is gestart, de beloning is deelname aan de play-offs!

Vanaf de aftrap nam FC Volendam het initiatief. De spelers waren zeer gemotiveerd, gesteund dooor een zeer grote groep meegereisde Volendamsupporters die zich de hele wedsttrijd fantastisch lieten horen.  Ze drukten meteen hun stempel op de wedstrijd. Tien minuten lang werd gezocht naar een opening om de score open te breken. Dat lukte al gauw. Op het middenveld onderbrak Robert Mühren een Bossche aanvalsopzet. Hij zag dat Jack Tuijp, die zojuist de bronzen stier van de Jupiler League ontvangen had als beste scorer van de eerste periode, diep ging. De bal was op maat, Tuijp hield snelheid en verschalkte Kevin Begois (0-1). FC Den Bosch ontwaakte. FC Volendam moest terug. Binnen enkele minuten moest Volendam vol aan de bak, waarbij Robbin Ruiter liet zien uit welk hout hij gesneden was. FC Volendam nam zijn maatregelen en toog weer ten aanval. De uitbraken van FC Den Bosch waren niet zonder gevaar, maar Volendam werd weer de baas in het veld. Tien minuten voor rust leverde dat een tweede goal op. Een schitterende aanval met Achmed Ahahaoui als eindstation werd nipt corner getikt. Nick Tol nam deze, Rick Kruys had de bal voor het inkoppen, maar raakte de paal, waarna de bal voor de voeten van Henny Schilder kwam, die genadeloos uithaalde (0-2). Opnieuw begreep de thuisclub dat de bakens verzet moesten worden, ook al omdat het eigen publiek de afkeuring niet onder stoelen of banken stak. Weer moest FC Volendam alle zeilen bijzetten, maar voor rust werd geen averij opgelopen. Integendeel, Robbin Ruiter had goal nummer drie op de schoen, maar nu zat Begois er wel goed tussen.

{foto1}

In de tweede helft was meteen duidelijk dat FC Den Bosch alles of niets zou spelen. FC Volendam was erop bedacht, maar kon niet voorkomen dat het al na negen minuten 1-2 werd. Jeffrey Vlug dolde Rok Roj en vond Tom van Weert. Zijn kopbal was onhoudbaar. Het publiek ging eens goed achter de ploeg staan, maar FC Volendam liet het niet verder komen. Er kwamen kansen over en weer, maar het scoren bleef uit. Een kwartier voor tijd stuurde Robert Mühren Gerry Koning weg. Die kwam alleen voor doel en zag tot zijn ontzetting de bal tegen de paal rollen. Aan de andere kant beging Leon Tol een overtreding, die een vrije trap op de rand zestien opleverde. Kogelhard werd de bal tegen de muur geschoten. Voldoende voor scheidsrechter Makkelie om de bal op de stip te leggen vanwege hands, wat alleen hij had gezien. Robbin Ruiter was paraat en stopte de onterechte strafschop. De laatste zes, zeven minuten werden zoals gebruikelijk buitengewoon spannend. FC Den Bosch voelde zich bepaald niet verloren, maar gaf achterin veel ruimte weg. FC Volendam maakte er slecht gebruik van, maar sleepte de kleine overwinning wel over de streep.

Foto's Rob Lezer

klik op de link's hierboven

later de wedstrijdbeelden en overige video's