Twee doelpunten Tuijp brengen FC Volendam langs MVV

• vrijdag, 12 aug 2011

Sterk collectief met Tano en Tuijp als smaakmakers

Door Cor Westerveld

De eerste overwinning is binnen voor FC Volendam. Op de 2-0 overwinning viel niets af te dingen. MVV was duidelijk de onderliggende partij. MVV-trainer René Trost sprak van een verdiende overwinning voor FC Volendam. “In het begin hebben we aardig gevoetbald. Van achteruit bereikten we wel de tweede man, maar het vervolg was niet goed. Op het middenveld hadden wij initiatieven moeten nemen. Na de 1-0 liepen we achter de feiten aan. Het was het allemaal nét niet vanavond.”

{foto1}

De winnende coach Gert Kruys was het met Trost eens. “Vooral in de tweede helft hebben wij goed gespeeld. Een compliment voor de hele ploeg”, sprak Kruys. De doelpunten tegen MVV kwamen van de voet van Jack Tuyp. De meest opvallende speler was Kevin Tano. Hij groeide uit tot publiekslieveling en kreeg voor zijn acties herhaaldelijk de handen op elkaar van de supporters. Gert Kruys had al voorspeld dat de supporters nog plezier zouden gaan beleven aan Tano, die ongetwijfeld een grote dosis zelfvertrouwen heeft opgedaan tegen MVV. Evenals Jack Tuyp was er voor het 18-jarige paradepaardje een publiekswissel. Niet alleen door de zege, maar vooral door het vertoonde spel gingen de supporters van de thuisclub met een voldaan gevoel naar huis.

Eerste gevaar
Na balverlies van Lorenzo Piqué zorgde Sjors Verdellen voor het eerste gevaar met een geniepig afstandschot, maar doelman Robbin Ruiter reageerde alert en tikte de bal nog net over de lat. Robert Mühren kreeg aan de andere kant inlopend op een voorzet van Achmed Ahahaoui de eerste echte kans, maar schoot de bal naast het doel van Job Buiters. In de 15e minuut stuurde Mühren met en prima pass Jack Tuyp weg. Tuyp was Sjors Verdellen te glad af en passeerde vakkundig doelman Buiters, 1-0.
Tano had inmiddels al een paar keer zijn hielen laten zien aan Marc Eberle, die waarschijnlijk blij was dat hij in de 20e minuut – al dan niet geblessseerd - het veld mocht ruimen voor Hawbir Mustafa. De weinige keren dat MVV gevaarlijk dreigde te worden, was het doelman Ruiter die uitrukte tot buiten het strafschopgebied om orde op zaken stelde. Zo was hij bij een doorbraak Malcolm Esajas te snel af.

{foto2}

Opzwieper
MVV maakte niet veel klaar. In de eerste helft moesten Olaf Lindenbergh en Ricky Kruys - in het belang van de club – ieder nog een lichte overtreding maken om foutjes van ploeggenoten te corrigeren. Het kwam ze op een gele kaart te staan van de prima fluitende scheidsrechter Rogier Honig uit Warnsveld. MVV’s spelverdeler en routinier Tom Daemen werd eveneens geel voorgehouden nadat hij Tano, die zelf nog geen kip kwaad doet, met een opzwieper buiten de krijtlijnen had gewerkt.

Na de hervatting stond een actie van Tano in de 59e minuut aan de basis van Volendams tweede treffer. Wederom was het Jack Tuyp die als afmaker fungeerde, 2-0. De thuisclub begon steeds meer het spel te dicteren. MVV-trainer Trost probeerde de bakens nog te verzetten door het inbrengen van de aanvallers Sven Braken (voor Bryan Smeets) en Lloyd Borgers (voor Lance Voorjans), maar echt in de problemen kwam de thuisclub niet.

{foto3}

Pech
Bij een verraderlijke inswingende vrije trap van Malcolm Esajas etaleerde Ruiter zijn goede vorm door de bal over de lat te tikken. Tom van Hyfte kreeg nog de beste kans voor MVV, maar hij schoot de bal hoog over het doel en gaf daarmee in feite de onmacht aan van de bezoekers. De beste kansen waren voor de thuisclub. Jack Tuyp was twee keer heel dicht bij zijn hattrick van de avond. Nadat Tano weer eens paar MVV-verdedigers een lesje in snelheid en passeren had gegeven en de bal prima voortrok, had Tuyp de pech en MVV het geluk dat de bal nét niet over de doellijn ging. Kees Pier Tol, die in de 46e minuut in het veld was gekomen voor Achmed Ahahaoui, zag tot zijn eigen verrassing dat twee MVV-ers de bal uit het zicht waren verloren. Kees Pier bracht Tuyp in stelling maar doelman Buiters wist de bal nog net bij de paal tot hoekschop te tikken. Ook de voor Jack Tuyp in het veld gekomen Nick Tol had bijna succes, ook in de rebound, ware het niet dat Buiters opnieuw liet zien de beste MVV-er van de avond te zijn. Al met al een verdiende overwinning van een sterk collectief.

Video samenvatting wedstrijd: