Twee teams met één doel tegenover elkaar: de play-offs

• donderdag, 04 mrt 2021

Zaterdagmiddag spelen FC Volendam en Roda JC tegen elkaar. Beiden op jacht naar een plekje dat recht geeft op deelname om de play-offs. Daarvoor zette Het Nieuwe Oranje afgelopen woensdag een belangrijke stap, door met 1-2 te winnen van Almere City FC. Er wordt in het Kras Stadion afgetrapt om 16:30 en het duel is live te volgen via ESPN.

De Limburgers, die onder leiding staan van Jurgen Streppel, gingen vrijdag onderuit tegen NEC. In Kerkrade werd er met 1-3 verloren. Met het verlies ging er voor de Koempels, dat achtste staat en drie punten minder heeft dan FC Volendam, een streep door de reeks overwinningen die het achter elkaar wist te boeken. Vijf waren het er op een rij: Jong Utrecht (2-1), FC Dordrecht (0-5), Jong PSV (5-1), Excelsior (1-3) en Helmond Sport (1-2) werden aan de kant gezet door de mannen van Streppel.

Bij Roda is Duitser Patrick Pflücke de topscorer. De aanvallende middenvelder wist negen keer het net te vinden. Thijmen Goppel is een andere speler waar FC Volendam rekening mee moet houden. De buitenspeler vormt met zijn snelheid een gevaar voor menig defensie in de Keuken Kampioen Divisie. Ook is Roda JC zeven uitduels ongeslagen (viermaal winst en drie keer gelijk). De Limburgers moeten het zaterdag doen zonder sterkhouder Erik Falkenburg. De routinier is geschorst.

Slechts twee nederlagen

FC Volendam en Roda JC stonden 46 keer tegenover elkaar. De Wijdbroeken kwamen daarin het vaakst winnend uit de strijd. 22 keer werd er van de Limburgers gewonnen. Van de laatste vijf ontmoetingen aan De Dijk won FC Volendam er vier en speelde het één keer gelijk. Er werd in de gehele historie slechts twee keer verloren op eigen bodem.

Het laatst gespeelde duel was in Kerkrade. Daar wisten de Volendammers niet te winnen en eindigde de wedstrijd in een 1-1 gelijkspel. Het Volendamse doelpunt kwam van de schoen van Nick Doodeman. De laatste ontmoeting in het Kras Stadion werd een waar voetbalfeest. In de eerste thuiswedstrijd van trainer Wim Jonk werd er met 4-0 gewonnen.

Laatste vijf wedstrijden:

04-10-2020 | Roda JC - FC Volendam: 1 - 1
Nick Doodeman

24-01-2020 | Roda JC - FC Volendam: 2 - 3
Martijn Kaars (2x) en Derry John Murkin

16-08-2019 | FC Volendam - Roda JC: 4 - 0
Zakaria El Azzouzi, Jari Vlak, Nick Doodeman en Martijn Kaars

03-05-2019 | FC Volendam - Roda JC: 1 - 1
Joey Veerman

14-12-2018 | Roda JC - FC Volendam: 2 - 1
Cas Peters

Twitter & Insta Story

FC Volendam - Roda JC wordt live uitgezonden op ESPN en is daarnaast te volgen via het Twitter-account @FCVolendam en de story op Instagram. De hashtag van deze wedstrijd is #volrod. De aftrap is zaterdagmiddag om 16:30 uur.

Tekst: Maarten Schuijl