Uniek in Nederland; FC Volendam krijgt permanente extra rij ‘on TV’ LED-boarding

• donderdag, 27 mei 2021

Met ingang van komend seizoen krijgt FC Volendam in samenwerking met SportLED de beschikking over een permanente rij LED-boarding, buiten de al bestaande rij langs het veld. Het is daarmee de eerste Nederlandse voetbalclub die een extra rij ‘on TV’ LED-boarding beschikbaar heeft. In het TOTO KNVB Beker-duel tegen PSV in januari was deze extra rij LED-boarding aan de Jaap Jonk Tribune al te zien. “Dit geeft ons meer commerciële mogelijkheden om onze sportieve doelstellingen te gaan bereiken”, vertelt commercieel manager Mike Tol.

“Toen ik vorig jaar begon bij de club, werd mij verteld dat we commercieel gezien aan onze top zaten. Alle vaste borden en de LED-boarding op het veld waren nagenoeg uitverkocht. We hebben toen met SportLED onderzocht welke mogelijkheden er nog waren. De oplossing was een tweede rij LED te plaatsen."

Tol vervolgt: "De proef tegen PSV was zo goed bevallen, dat we nu gekozen hebben om de middelste vaste borden op de Jaap Jonk Tribune te vervangen voor vaste digitale reclameborden, zodat we weer negentig minuten extra LED-reclame kunnen verkopen en hiermee voorop lopen in het Nederlandse voetbal.”

Interessant

Niet alleen voor de club, maar ook voor sponsoren is de komst van de extra rij LED-boarding interessant. “Zij hebben nu áltijd extra zichtbaarheid in het stadion. ‘On TV’, zoals ze dat zo mooi zeggen. Nu hebben zo’n negentig partijen de kans om daarop te adverteren tijdens een thuisduel van FC Volendam, maar ook van Jong FC Volendam en de jeugdwedstrijden die in het Kras Stadion worden gespeeld.”

Tijdens het bekerduel met PSV werd deze extra rij LED-boarding dus al getest, net als het competitieduel tegen De Graafschap een aantal dagen later. “We konden natuurlijk geen publiek ontvangen én de wedstrijd werd uitgezonden op televisie. Daarom hebben we een steiger laten neerzetten door hoofdsponsor HSB Bouw en samen met SportLED een tweede rij LED-boarding geïnstalleerd, om te kijken hoe dat eruit zou zien. Alle reacties die wij hierop ontvingen van sponsoren waren dusdanig positief, dat we zijn gaan kijken hoe we dit permanent konden realiseren.”

Buitenland

Deze zomer wordt de LED-boarding geleverd en geïnstalleerd in het stadion door het bedrijf SportLED. SportLED is één van de grootste LED-bedrijven in Europa, en al 12 jaar trouwe partner van FC Volendam. Hoewel FC Volendam in Nederland de eerste club is die een extra rij LED-boarding aanschaft, is dit in buitenland al vaker gezien. Tol: “In Duitsland zie je ze vaak met een dubbele rij LED-boarding werken, maar dan op elkaar. En bij Lazio Roma hebben ze in het verlengde van de camera op de eerste ring van het stadion ook zulke borden. Toen dachten we: dit moeten wij ook doen, dit zal ons extra commerciële mogelijkheden bieden.”

Tekst: Brian Wijker
Foto's: Fred Rotgans & Jan Mulder