Unieke samenwerking Jupiler League en JCU

• woensdag, 14 sep 2011

Tweedejaars studenten aan de Johan Cruyff University (JCU) in Amsterdam krijgen de unieke mogelijkheid om een jaar lang te werken bij een Betaald Voetbal Organisatie in de Jupiler League. De Coöperatie Eerste Divisie (CED) heeft in samenwerking met KNVB Expertise en de JCU een opdracht geformuleerd, om de toeschouwersaantallen bij alle achttien clubs uit de Jupiler League te verhogen. ,,Dit is een bijzondere samenwerking en het enthousiasme onder de studenten is groot”, vertelt Berdine Wassink, woordvoerster van de CED.

De 24 studenten die deelnemen aan het project krijgen allemaal een club toegewezen, waarvoor zij een ticketingplan zullen schrijven. ,,Dat houdt in dat ze na gaan denken over de vraag hoe er meer publiek naar de stadions getrokken kan worden”, vervolgt Wassink. ,,Iedere student gaat als stagiair bij een club aan de slag en zal daar gedurende het project werkzaam blijven. Wij zullen de studenten vervolgens stimuleren om hun doelen te bereiken. Het is mooi om te zien dat alle achttien clubs dit initiatief ondersteunen. Daaruit blijkt ook de collectieve kracht van de Jupiler League.”

Voor de studenten is dit een uitgelezen mogelijkheid om praktijkervaring op te doen in het betaald voetbal. Bovendien wordt het lesprogramma in hun tweede studiejaar volledig afgestemd op dit project. ,,Naast de reguliere vakken krijgen de studenten gastcolleges van professionals die werkzaam zijn voor de UEFA, KNVB Expertise, de Jupiler League en Premier League”, legt Wassink uit. ,,Het grote voordeel is dat alle studenten zelf topsporters zijn. Daardoor hebben ze affiniteit met het onderwerp. Dat is ook te merken aan hun enthousiasme.”

Het project is inmiddels van start gegaan met een officiële kick-off in de businessclub van Almere City FC. Daarbij is het hele plan uitgelegd en zijn er onder andere vanuit KNVB Expertise en de Jupiler League presentaties gehouden.

De eerste divisie staat al langer bekend als een kweekvijver voor talent. Grote spelers als Ruud van Nistelrooij, Klaas Jan Huntelaar en Dries Mertens zijn allen afkomstig uit deze competitie. Door de samenwerking met de Johan Cruyff University wordt nu echter ook het talent in de collegebanken herkend.
Een andere mogelijkheid die de studenten van de JCU hebben is om te gaan werken voor Arko Sports Media. Een zelfstandige kwaliteitsuitgeverij van vakinformatie op het gebied van sport. Bekende uitgaven zijn: SPORT, Bestuur & Management en Sport & Strategie.
Voor deze twee bladen gaan de studenten een marktonderzoek doen onder huidige, potentiële en oud-lezers. Het doel is om een advies te geven over de verschijningsvorm van de bladen en de rol die sociale media in de marketingcommunicatiemix kunnen spelen. Arko Sports Media heeft zich ten doel gesteld om in 2011 het aantal abonnees van beide bladen met 10% te doen stijgen.

Dit project betekent een win-win situatie voor alle betrokken partijen: een uniek leermoment voor studenten in de wereld van sportmedia en een advies van ‘sportprofessionals in spé’ voor Arko Sport Media.