Van Braziliaanse academie naar de Dijk: Diego Gustavo sluit aan bij FC Volendam

• dinsdag, 16 aug 2022

Diego Gustavo Rodrigues de Lima (18) is tot 2025 speler van FC Volendam, met een optie voor een extra seizoen. De Braziliaanse middenvelder met Italiaanse roots en tweede nationaliteit heeft in zijn wekenlange proefperiode de technische staf overtuigd van zijn potentie. Gustavo komt over van Esporte Clube Laranja Mecânica, dat als profclub uitkomt in de tweede divisie van de Braziliaanse staat Paraná.

Als elfjarig talent viel Diego Gustavo op bij een regionaal zaalvoetbaltoernooi. Diverse grote Braziliaanse clubs hengelden naar de diensten van de middenvelder. Gustavo besloot aan te sluiten bij Esporte Clube Laranja Mecânica, een academie die vanuit Nederlands voetbalgedachtengoed talenten opleidt en geregeld spelers aflevert aan grootmachten in Brazilië en clubs in Europa. Sinds april 2021 bezit de club een proflicentie en komt het uit in de voetbalcompetitie van de staat Paraná. Met Gustavo als basisspeler promoveerde Laranja Mecânica direct naar de Tweede divisie. Afgelopen voetbaljaargang liep de club op de laatste speeldag promotie naar de Eerste divisie mis. Halverwege juli kwam Gustavo naar Nederland om mee te trainen bij FC Volendam. Met succes, want de rechtsbenige middenvelder viel in de smaak bij trainer Wim Jonk.

'Goede eerste indruk'

Gustavo is gelukkig met zijn keuze voor het oranje van FC Volendam. “Ik heb een heel goede eerste indruk van club. Vanaf de eerste dag ben ik warm ontvangen. Mijn indruk van de technische staf onder leiding van Wim Jonk is geweldig. Ik heb voor deze club gekozen vanwege hun manier van voetballen en de durf om jonge spelers de kans te geven. Ik kijk er naar uit om mezelf te laten zien en Vol Voor Oranje te gaan.”

'Speelse uit Brazilie, Italiaanse mentaliteit'

Technisch directeur Jasper van Leeuwen is blij met het vastleggen van de baltovenaar. “We hebben Diego de afgelopen weken behoorlijk in het diepe gegooid, door hem direct vanuit de vakantie met het eerste elftal mee te laten draaien. Dat is niet eenvoudig, op zo’n jonge leeftijd en komend vanuit een andere voetbalcultuur. Maar hij heeft dat prima opgepakt en ons weten te overtuigen van zijn potentie. Diego weerspiegelt heel mooi zijn dubbele nationaliteit: hij combineert het speelse uit Brazilië met de winnaarsmentaliteit uit Italië."

Van Leeuwen gaat dieper in op de kwaliteiten van Gustavo. “Hij is een creatieve middenvelder gezegend met een bovengemiddelde techniek, een mooie trap, een goed spelinzicht en een flinke dosis gif. Diego leest het spel en is opvallend proactief, ook in de omschakeling. Dat maakt hem als middenvelder behoorlijk allround. Fysiek en motorisch moet Diego nog stappen zetten, zodat hij steeds langer kan leveren op een hogere intensiteit. Met dit contract krijgt Diego nu alle tijd om te wennen aan Nederland én Volendam, zowel op als buiten het veld. Als de dingen dan samen gaan vallen zoals wij verwachten, heeft hij de potentie om een prachtig voetbalverhaal te schrijven.”

Tekst & foto's: FC Volendam