Van spits naar profkeeper: Van Oevelen tekent eerste contract

• woensdag, 29 jun 2022

De ontwikkeling van Kayne van Oevelen (18) bij FC Volendam is al na één seizoen beloond met een eerste profcontract. Als nieuwkomer in de Jack's League groeide de 18-jarige keeper al snel uit tot een betrouwbare sluitpost en één van de hoofdrolspelers in de play-offs om handhaving van Jong FC Volendam op het derde niveau. Per heden is Van Oevelen tot en met de zomer van 2025 verbonden aan Het Nieuwe Oranje.

Van Oevelen kwam in de zomer van 2021 over van AFC en kwam het afgelopen seizoen tot 16 wedstrijden onder de lat van het Jong Volendam van Kiki Musampa. Tot aan zijn veertiende jaar was hij nog een veldspeler, totdat het keepersvirus hem te pakken kreeg en hij zich om wist te scholen tot een getalenteerde doelwachter. De geboren Zaandammer kwam in een verder verleden ook nog uit voor OFC, Purmerend, Purmersteijn en Hollandia.

Op jongere leeftijd liep Van Oevelen al stage bij De Palingboeren, toendertijds als veldspeler. Ondanks dat de keeper toen nee op het rekest kreeg is de speler er op oudere leeftijd toch in geslaagd een contract bij de club binnen te hengelen. Dat dit als keeper lukt maakt het verhaal nog specialer.

“Ik zal nooit vergeten dat FC Volendam mij in Corona-tijd de kans heeft gegeven”, stelt Van Oevelen. “En dat ik na mijn eerste jaar al het vertrouwen krijg en mag aansluiten bij het eerste elftal. Ik geniet er ongelooflijk van en zal mijn uiterste best doen om nog verder door te ontwikkelen en waardevol te zijn voor FC Volendam.”

'Comfortabel aan de bal'

Technisch directeur Jasper van Leeuwen is blij met het vastleggen van de jonge keeper: “Kayne is nog maar kort bij ons, en voor keepersbegrippen ben je op 18-jarige leeftijd spreekwoordelijk gezien nog maar een baby. Maar desondanks is het nu al duidelijk dat hij genoeg potentie heeft. Het feit dat Kayne lang veldspeler is geweest blijkt nu misschien wel zijn grootste wapen: hij is erg comfortabel aan de bal en kan daardoor een belangrijke rol vervullen in onze opbouw.”

“Daarbij heeft Kayne een mooie lengte, prima reflexen en een bepaalde bravoure die je terug wil zien bij een keeper.”, vervolgt de td. ”Als je de Kayne van nu vergelijkt met een jaar terug, dan is dat al een groot verschil. Wij zijn overtuigd dat er nog veel meer rek in zit en we gaan met veel plezier door met zijn ontwikkeling.”

Tekst en foto's: FC Volendam