“Veel jongens spelen onder hun niveau van vorig seizoen.”

• donderdag, 01 apr 2010

Door Cor Westerveld

FC Volendam heeft nog te weinig plezier beleefd aan de terugkeer van Dominique van Dijk. Door een hamstringblessure en schorsingen vanwege twee rode kaarten, tegen Fortuna Sittard en Helmond Sport, kwam de slimme voetballer slechts 13 wedstrijden in actie. De hamstringblessure liep hij op bij het wegschieten van een bal bij de Kidsclub van FC Volendam. Met de terugkeer van Dominique van Dijk en Tim Bakens hoopte het bestuur van FC Volendam de negatieve prestatiespiraal een positieve wending te geven. Dat is niet gelukt. Edward Sturing en diens opvolger interim-trainer Johan Steur zijn er niet in geslaagd om FC Volendam mee te laten doen om de prijzen.

Dominique van Dijk komt uit een voetbalfamilie. Zijn vader, Jan van Dijk, is de huidige coach van VVV en zijn oudere broer, Gregoor (28), komt uit voor FC Utrecht, de club die hij aan het eind van dit seizoen verlaat. Dominique van Dijk (Groningen, 5 september 1979) is een aanvallende middenvelder of hangende vleugelspeler. In zijn jongste jeugd speelde hij bij LTC op De Hoogte. Op 12-jarige leeftijd maakte hij de overstap naar de jeugd van FC Groningen, waar hij in het seizoen 1998-1999 debuteerde in de hoofdmacht. De voetballende acties van Van Dijk bij de jeugd van LTC waren ongekend. De klasse van hem was dat hij alles voetballend oploste. Een bal lukraak de tribune intrappen was niets voor hem. Na zijn FC Groningen periode speelde Van Dijk voor verschillende profclubs: SC Cambuur Leeuwarden, RKC Waalwijk, Sparta Rotterdam.

{foto1}

Gevoel
In de zomer van 2007 tekende hij een contract bij Go Ahead Eagles, de club waar vader Jan ooit begon als jeugdvoetballer. Na een seizoen met weinig speeltijd, maakte hij de overstap naar FC Volendam. Ook in de Eredivisie kende hij een goed seizoen, met als hoogtepunt de met 2-1 gewonnen wedstrijd tegen Feyenoord. Van Dijk wist toen twee maal te scoren en bezorgde FC Volendam een verrassende overwinning op de Rotterdamse club. Uiteindelijk kon ook Van Dijk degradatie niet afwenden. Van Dijk bleef bij Volendam na grote interesse uit Canada en Engeland. Toronto FC wilde hem inlijven, maar de autoriteiten wilden niet meewerken. Ook zijn mogelijke transfer naar Swansea City ging niet door.
“Ik heb het beste gevoel bij FC Volendam. Met de jongens heb ik altijd contact gehouden. Na een goed gesprek met Peter Wijker besloot ik terug te keren bij FC Volendam. Willem II was vorig seizoen vaag in beeld voor me maar die koos voor Gerson Sheotahul.”

Sociaal
Dat Volendam zo matig presteert, heeft volgens Van Dijk verschillende oorzaken. “Vorig seizoen hadden we Jeroen Verhoeven die het team coachte. Jeroen was een persoonlijkheid. In alle linies hadden we wel zo’n figuur lopen. Je speelt nu in een andere competitie. Kennelijk ligt het voetbal in de Jupiler League ons niet zo. Je loopt er ook niet zomaar even doorheen. Vorig seizoen waren wij de underdog en dit seizoen een van de grote favorieten. De Jupiler League vergelijk ik met een kippenhok. Je gooit de bal erin en dan is het een grote stofwolk. Het is telkens 140 km per uur. Vorig seizoen hadden we Adelaar en nu begonnen we met Sturing. Sturing gaf zich 150% . Het was een sociale trainer. Een man die kon relativeren, maar dat moet je niet altijd doen in het voetbal. Dat hij het vaak met een andere opstelling probeerde, was logisch. Dat zie je vaak als het niet loopt.”

Over zijn eigen inbreng zegt hij: “Ik heb het liefst de bal op het middenveld of aan de buitenkant. Ik prefereer de linkerkant. Kan een actie maken en de bal spelen. Ik oog gemakkelijk. Hoef weinig moeite te doen om een bal aan te nemen. Ik vind het jammer als mensen twijfelen aan mijn instelling. Je ziet dat veel spelers onder hun niveau van vorig seizoen spelen. Jack Tuyp bijvoorbeeld was twee jaar geleden topscorer in de Jupiler League, maar daar komt hij dit seizoen niet aan.”