Veilige haven binnen handbereik in Deventer

• donderdag, 18 mei 2023

FC Volendam zette afgelopen zaterdag een ongeëvenaarde prestatie neer. De 2 – 1 overwinning op Sparta Rotterdam bracht de club in het oranje opnieuw drie punten, waardoor het een reuzenstap zette richting handhaving. Zondag op bezoek bij Go Ahead Eagles kan FC Volendam zich definitief veilig spelen. Zover is het nog niet. Het duel in De Adelaarshorst, gevuld met een uitverkocht bezoekersvak, begint om 14:30 uur.

Scenario's

Met nog twee duels te gaan staat FC Volendam op de veertiende plaats met 33 punten. Het gat met plek zestien (FC Emmen), dat aan het einde van de competitie nacompetitie om handhaving betekent, is vijf punten. Hieronder de scenario's waarbij FC Volendam definitief afstand neemt van de zestiende plaats. FC Volendam speelt zondag uit tegen Go Ahead Eagles, terwijl FC Emmen op hetzelfde moment thuis speelt tegen Feyenoord. Excelsior, dat zondag thuis speelt tegen Fortuna Sittard, bezet de vijftiende plaats met 29 punten.

• Winst FC Volendam: Dan speelt FC Volendam zich definitief veilig. Het resultaat op de andere velden doet er dan niet meer toe.

• Gelijkspel: Bij een remise komt FC Volendam op 34 punten. Alléén bij winst van FC Emmen (31 punten) én winst van Excelsior (32 punten), valt er in die situatie nog geen beslissing. Bij elk ander resultaat is FC Volendam veilig.

• Verlies FC Volendam: Bij verlies van FC Volendam blijft het staan op 33 punten. FC Emmen kan alleen bij winst op Feyenoord (31 punten) nog in de buurt komen, bij elk ander resultaat speelt FC Volendam zich veilig. Bij verlies van Excelsior (29 punten) is FC Volendam ook veilig. Bij gelijkspel (30 punten) of winst van Excelsior (32 punten) valt er nog geen beslissing.

De Eagles doorliepen de laatste zeven wedstrijden vrij gebalanceerd. Het verloor afgelopen zondag van Feyenoord (3 – 0) en pakte geen punten tegen Excelsior Rotterdam (2 – 1) en Vitesse (2 – 0), maar won van Fortuna Sittard (2 – 0) en RKC Waalwijk (3 – 2). Op dit moment bezet de club uit Deventer met negen overwinningen, tien gelijk spelletjes en dertien nederlagen de elfde plaats in het Eredivisie-klassement. Met de 37 punten van de Overijsselse club resteert het gat met de Volendammers vier punten.

Sterk in eigen huis in actie

De selectie van René Hake kent een paar sterke spelers wanneer er gekeken wordt naar het aantal gemaakte doelpunten. Wat opvalt is dat er drie spelers zijn die zes Eredivisiegoals op naam hebben geschreven. Bobby Adekayne, Oliver Valaker Edvardsen & Isac Lidberg zijn samen goed voor achttien doelpunten. De 24-jarige Willum Thór Willumsson is goed voor acht doelpunten. Achterin zijn Bas Kuipers en Jay Idzes vertrouwde namen. Net als FC Volendam overleggen de Deventaren prima statistieken in eigen huis. Het is ongeslagen in de laatste zes thuisduels. Vier daarvan eindigden in een zege. FC Volendam daarentegen boekte nog maar één zege buitenshuis.

Bloedstollende laatste thuisoverwinning

Komend weekend ontmoeten de clubs elkaar voor de 67ste keer. Daar waar Go Ahead Eagles 24 keer won, gingen de Volendammers er 26 keer met een zege vandoor. Eerder dit seizoen verloren de oranjehemden van de Deventenaren met 2 – 3 in het Kras Stadion. Verdediger Kuipers scoorde twee keer uit een hoekschop en had daarmee een aanzienlijk aandeel in de zege. De laatste ontmoeting in Deventer werd een prooi voor FC Volendam. In 2021 traptten Boy Deul en Samuele Mulattieri (tweemaal) FC Volendam naar de overwinning. Het werd 1 – 3. Op Eredivisie-niveau zijn de oranjehemden vijf duels ongeslagen in Deventer (drie zeges, twee remises).

Laatste vijf edities

09-09-2022 | FC Volendam – Go Ahead Eagles: 2 – 3
Carel Eiting & Robert Mühren

02-02-2021 | Go Ahead Eagles – FC Volendam: 1 – 3
Boy Deul & Samuele Mulattieri (2x)

27-09-2020 | FC Volendam – Go Ahead Eagles: 0 – 0

28-02-2020 | FC Volendam – Go Ahead Eagles: 2 – 2
Francesco Antonucci & Ibrahim El Kadiri

18-10-2019 | Go Ahead Eagles – FC Volendam: 3 – 0

Zo volg je het duel!

De wedstrijd Go Ahead Eagles – FC Volendam is geheel uitverkocht, er zijn geen kaarten meer beschikbaar voor het uitduel. Het wedstrijd is te volgen via het Twitter-verslag, via onze story op Instagram en op ESPN Extra. Zondagmiddag om 14:30 uur wordt er gefloten voor het begin van de eerste helft en beginnen de oranjehemden aan hun laatste uitwedstrijd van het seizoen.

Foto's: Fred Rotgans
Tekst: Douk Mirani