Verslag bekerwedstrijd NEC O17 - FC Volendam O16 (1-3)

• donderdag, 31 okt 2019

NEC O17 - FC Volendam O16 (1-3)
Op een doordeweekse avond uit in Nijmegen voor de beker tegen NEC O17. De doemdenkers onder de volgers wisten al wat FC Volendam te wachten stond, ellenlange files en een nederlaag, zeker gezien het feit dat NEC afgelopen weekend van onze O17 had gewonnen. Dat eerste kwam uit, het tweede niet. Nadat de opstelling noodgedwongen nog moest worden aangepast, omdat sommige jongens wel erg werden opgehouden door het verkeer, kon de wedstrijd beginnen.

En waar druk van NEC werd verwacht, was het eigenlijk FC Volendam dat de wedstrijd en het tempo bepaalde. Van achteruit werd er uitstekend gevoetbald en het makke van de laatste wedstrijden, de bal vasthouden voorin, was er vandaag totaal niet. Dan merk je ook dat het voetballen je veel makkelijker afgaat. De bal kwam vaak bij Lequincio in de spits terecht, die ditmaal de bal keurig afschermde en veelal de opkomende Max of Junior bediende, waarna we via de zijkanten levensgevaarlijk werden. NEC had zich klaarblijkelijk ingesteld op een makkelijk avondje, maar werd nu over het hele veld afgejaagd als zij eenmaal in balbezit waren. In de eerste helft was er dan ook maar één team dat voetbalde en dat was FC Volendam. Na al aardig wat kansen te hebben gecreëerd kwam in de 20e minuut de beloning. Wederom werd Lequincio ingespeeld, keurig wachtend tot Max de diepte zocht, perfect aangespeeld en Max pegelde de bal voorbij de keeper, 0-1. NEC probeerde het wel, ging al wisselen, maar het hielp niets. Sterker nog, op een prima voorzet van Tom wist Junior tussen alles en iedereen door de 0-2 tegen de touwen te koppen. Nu was NEC toch echt wakker, dit hadden ze duidelijk niet verwacht, maar Berend redde uitstekend op een verraderlijk afstandsschot door de bal onder de lat weg te tikken. FC Volendam bleef lekker doorvoetballen en op slag van rust een kopie van de eerste goal. Wederom Lequincio die nu Junior bediende en op zijn schuiver in de korte hoek was de keeper kansloos, 0-3.

Bij NEC werden nu alle registers nu opengetrokken en er werden nog meer verse wissels ingebracht. De druk kwam er nu wel op bij FC Volendam, maar de verdediging stond vandaag als een huis en ook op het middenveld en voorin bleef de druk op de spelers van NEC voortduren, waardoor ze gewoonweg niet in de wedstrijd konden komen. Door de frustratie die langzamerhand ontstond werd het er gedurende de tweede helft ook wat onvriendelijker op, maar ook hier lieten onze mannen zich niet kennen en zij beten goed van zich af. Gelukkig was ook de (jonge) scheidsrechter erg scherp en zat hij overal bovenop zonder kinderachtig te worden. Het kwam de wedstrijd ten goede en ook de onderlinge irritaties bleven hierdoor binnen de perken. FC Volendam beperkte zich de tweede helft vooral tot het voorkomen van een tegentreffer, maar doordat NEC moest komen ontstond er veel ruimte, waar we ondanks aardig wat kansen niet meer van konden profiteren. Helaas kregen we in de laatste minuut nog een goal tegen. De sterk keepende Berend moest een bal loslaten die kon worden ingetikt, maar het was voor NEC te laat om nog verdere schade te veroorzaken.

Een onverwachte, maar zeer verdiende overwinning in wat we wel mogen zeggen één van de beste wedstrijden van dit seizoen.

Scoreverloop
20. Max Boateng 0-1
34. Junior Driessen 0-2
45. Junior Driessen 0-3