Verslag voorbereiding F1

• maandag, 24 aug 2009

De voorbereiding van de F1 is begonnen op maandag 10 augustus, er wordt 3 tot 4 keer per week getraind en tussendoor worden geregeld oefenwedstrijden gespeeld. Imca Marina zong altijd: “Vakantie voorbij, weer aan het werk” en ook de jongens zijn op deze manier behoorlijk uit de zomerslaap ontwaakt.

Aan het eind van de week werden de selecties F1 en F2 bekend gemaakt, op vrijdagavond volgde automatisch de oefenwedstrijd F1 tegen F2 en deze eindigde in een 14-0 overwinning voor de F1. Wat daarin vooral opviel was dat de stand binnen 10 minuten al 6-0 was, doordat F2 in het begin zeer ongeconcentreerd en ongedisciplineerd speelde. Daarna pakten ze het gelukkig iets beter op, maar geconstateerd moet natuurlijk worden dat deze uitslag veel te hoog is.

Op maandagavond volgde de oefenwedstrijd tegen DEM F1, wat later een taaie tegenstander bleek te zijn. Helaas voor ons stond de DEM-coach erop om met 6 veldspelers en een keeper te spelen en dat veroorzaakte met name achterin bij Volendam een positionele chaos. Alle oefeningen, trainingen en uitleg zijn bij ons nou eenmaal ingesteld op 8 tegen 8 en onze jonkies waren in de 1e helft niet in staat de omschakeling te maken. Na een 2-2 ruststand eindigde de wedstrijd in een 4-3 overwinning door goals van Victor, Marc, Matthew en Glenn. Wel kan natuurlijk gesproken worden van een nuttige oefenwedstrijd, want de tegenstand was behoorlijk en we zullen nog wel vaker te maken krijgen coaches die persé 7 tegen 7 willen spelen volgens de officiële regels.

Zaterdag volgde de eerste oefenwedstrijd tegen een echte BVO (betaald voetbal organisatie), namelijk tegen Omniworld. Omniworld kan putten uit alle talentvolle spelertjes in en om Almere, dus werd een zware tegenstander verwacht. Een stralende zon aan de hemel, het fantastische nieuwe kunstgras-veld 1 onder de noppen, de liefhebbers konden likkebaarden. Volendam begon sterk aan de wedstrijd en mid-mid Victor genoot een enorme vrijheid op het middenveld. Na 3 minuten benutte hij die vrijheid na goed terugleggen van Marc, Victor’s schot was eigenlijk matig maar de Omniworld keeper blunderde en Volendam stond 1-0 voor. Omniworld liet het hier niet bij zitten. Onze achterhoede stond eventjes niet aan de binnenkant te dekken en Frenk was genoodzaakt een overtreding te maken.
De daarop volgende vrije trap werd door de Omniworld-mid-mid door middel van een streep in de verste kruising gepegeld en het was weer gelijk. Na enkele aanwijzingen vanaf de zijkant van trainer-coach John en de superenthousiaste leider Kees (en ook stiekem van scheidsrechter Cees) wist Victor de ruimte positioneel nog beter te benutten en tekende de 2-1 en de 3-1 aan vanuit een individuele actie gevolgd door prima schoten. Volendam leek nog voor rust zijn voorsprong verder uit te bouwen, maar in plaats daarvan kreeg het door opnieuw ff te laks verdedigen het deksel op de neus middels de 3-2. Met deze stand gingen we ook de rust in.

Ook na rust bleef deze tussenstand lange tijd gehandhaafd. Omniworld probeerde de gelijkmaker te forceren, maar de achterhoede van Volendam die bestaat uit Frenk, Sander, Rick en Glenn stond in de 2e helft goed opgesteld en gaf nog nauwelijks iets weg. En als er al iemand doorheen kwam stond keeper Joey op de goede plek. Na geruime tijd in de 2e helft kregen we eindelijk ff meer lucht doordat Marc bij een strakke voorzet van Kees voor zijn man kwam en de bal in enen in het doel werkte.
Een echte Marc-goal zeg ik altijd maar. Op het juiste moment op de goeie plek en technisch perfect ingetikt. Een kwartier na rust een prachtige aanval over meerdere schijven direct gespeeld. Vanaf rechts speelde Matthew Victor aan, Victor zag de ruimte bij Glenn die aan de linkerkant aan het opkomen was, de Omniworld rechts-back moest kiezen waardoor Frenk vrijkwam en werd aangespeeld en Frenk had alle ruimte om uit te halen. Hoewel Frenk’s schot niet geweldig was was de laatste man van Omniworld zo vriendelijk de bal het laatste zetje te geven en zo was het 5-2. Omniworld gaf meer ruimte weg en Victor maakte er door een goeie individuele actie 6-2 van en in blessuretijd tekende Matthew in twee instanties voor de 7-2 eindstand.

Deze oefenwedstrijd was alweer veel beter dan de vorige. Natuurlijk valt er nog veel meer uit te halen, maar we zijn pas net bezig en als we zo doorgaan komt het vanzelf. Maandag oefent de F1 tegen de E6, woensdag tegen EVC F1 en vrijdag spelen we de eerste bekerwedstrijd uit tegen Purmerend F1. Dan volgt het twee-daags toernooi van Victoria waar ook Ajax, Feyenoord, Sparta, Roda JC, Heerenveen en Excelsior aan meedoen en dan weten we ongeveer wel waar we staan.

Maar zover is het nog lang niet. Hoe dan ook: Tot de volgende keer.

Cees Kwakman