Vitesse - FC Volendam

• zaterdag, 27 dec 2008

FC Volendam geeft de punten te makkelijk weg

Hoewel FC Volendam in de 29 uitwedstrijden tegen Vitesse pas een keer met de volle winst wegging, had het deze keer in de Gelredome beslist de volle winst moeten meenemen. Opnieuw waren het persoonlijke fouten die FC Volendam op achterstand zetten. Dat het daarna niet alsnog winst voor Volendam opleverde, mag de ploeg zich ook zichzelf een beetje aanrekenen.
Voor de zoveelste keer dit seizoen kreeg FC Volendam het voor elkaar dat het thuispubliek de eigen ploeg op een gigantisch fluitconcert trakteerde. In de tweede helft zette Volendam Vitesse volledig vast op de eigen helft. Het wachten was op de genadeklap. Die kwam niet, waardoor het uiteindelijk nog 3-1 kon worden.

FC Volendam startte dramatisch. Al na zeven minuten lag de bal achter Jeroen Verhoeven, omdat één Arnhemmer tussen drie Volendammers op rechts wel erg eenvoudig konden uitbreken. Büttner zag Verhoeven op het verkeerde been staan, waardoor zijn houdbare schuiver simpel in het doel rolde. Omdat de thuisploeg in een moeilijke fase verkeerde en op de ranglijst slechts een punt boven FC Volendam stond, waren de mannen van Westerhof zeer gespannen. FC Volendam speelde frank en vrij en zocht voortdurend het doel aan de andere kant op. Echte kansen leverde dat niet op, omdat de basisopstelling, waarmee Volendam begon, niet bepaald ‘s werelds snelste voorhoede had. Opbouwend klopte het allemaal wel. Achterin mochten zich echter geen calamiteiten meer voordoen.

Die kwamen er toch. Een hele simpele terugspeelbal van Gerry Koning werd door Jeroen Verhoeven, via een kluts met Henny Schilder, in de voeten van Santi Kolk geschoten. Nog voordat Verhoeven terug was in zijn doel, lag de 2-0 in het net. Voor een deel van de 300 meegereisde Volendamsupporters bleek dat een reden om meteen de auto op te zoeken.

De overgebleven Volendammers zullen geen spijt gehad hebben van wat er zich daarna afspeelde. FC Volendam pakte de draad op en gaf geen meter meer weg. Vitesse moest ver terug en kreeg de hoon van het eigen publiek. FC Volendam was de enige partij die nog voetbalde. Met name in de tweede helft. Na het inbrengen van Melvin Platje en Gerson Sheotahul voor Bernard Hofstede en Jack Tuijp kwam er veel meer dreiging en snelheid in Volendams aanval. Al na negen minuten in de tweede helft kopte Melvin Platje op aangeven van Gerson Sheotahul de aansluitende treffer achter de Veldhuizen. Nog geen minuut later boog Platje de bal in een razendsnelle curve opnieuw naar het Arnhemse doel. Veldhuizen werd totaal verrast, maar zag de bal een handbreed langs het doel gaan. Halverwege de tweede helft leek FC Volendam op 2-2 te komen. Weer werd de diepte gezocht, Platje kwam vrij en joeg de bal onder de lat in het doel. De zeer goed leidende scheidsrechter Janssen keurde de treffer echter op advies van zijn assistent af. Jammer voor de thuisblijvers, dat deze goal niet in de samenvatting zat, want vriend en vijand waren het er over eens, dat er van buitenspel geen sprake was. FC Volendam zat niet bij de pakken neer. De kansen bleven komen en krakend bleef Vitesse overeind. Ook in deze wedstrijd werd weer duidelijk dat als de aanvaller niet scoort, de verdediger zijn enige kansje wel pakt. Een uitbraak op links werd door Volendam niet meer achterhaald. Junker profiteerde en zette een overwinning op het bord die Vitesse niet toekwam.

De komende weken hebben de spelers een aantal dagen vrij en gaan een week naar Zuid-Spanje. Op grond van het spel van de laatste serie wedstrijden mag de technische staf er op rekenen, dat de kans op lijfsbehoud volledig in eigen handen is. FC Volendam kan met dit elftal in de race blijven voor een langer verblijf in de eredivisie. De start is weer bijzonder. Op 18 januari komt AZ naar Volendam, op 21 januari is er de bekerwedstrijd tegen Excelsior en op 25 januari komt ADO Den Haag naar Volendam.
Cor Tol