Vliegende start krijgt geen vervolg; ADO pakt de punten

• vrijdag, 13 aug 2021

Ook het tweede competitieduel is door FC Volendam niet in winst omgezet. In een hectische wedstrijd, waarin doelman Filip Stankovic al vroeg moest vertrekken met rood, ging ADO Den Haag er met de punten vandoor: 1-3.

Er gebeurde van alles in de openingsfase van het duel. Denso Kasius gaf daar het startsein voor. Hij vuurde een snoeihard schot van ruim twintig meter op het Haagse doel en zette daarmee de thuisploeg binnen vier minuten op voorsprong. De lach van het gezicht bij de Volendammers verdween toen Filip Stankovic met rood moest vertrekken. De doelman schatte een lange bal niet helemaal goed in en vergreep zich daarna aan de doorgebroken Jamal Amofa.

Niet veel later verdween ook de voorsprong. ADO-spits Thomas Verheydt was koelbloedig oog-in-oog met de ingevallen doelman Barry Lauwers: 1-1. Het werd erger voor de Volendammers. Oud-jeugdspeler Boy Kemper kopte een corner tegen de touwen en zette daarmee de gasten op voorsprong.

Energiek uit kleedkamer

FC Volendam bracht na rust veel energie aan de dag en kwam er een aantal keren gevaarlijk uit. Eerdhuijzen zag zijn inzet van de lijn worden gekeerd en ook Robert Mühren was dichtbij een treffer. Aan de overkant hield Lauwers tot twee keer aan toe zijn team in de wedstrijd met fijne reddingen. De tegengoal van ADO, halverwege de tweede helft, was dan ook een flinke streep door de rekening. Vincente Besuijen (ook oud-FC) ging naar het gras na een duel met Eerdhuijzen. Scheidsrechter Alex Bos vond het voldoende voor een strafschop, die door Sem Steijn werd benut.

Ook Gaetano Oristanio kon geen verandering brengen aan het resultaat. De van Inter gehuurde Italiaan maakte in minuut 66 zijn debuut in en liet blij vlagen iets van zijn klasse zien. ADO speelde de resterende minuten echter op volwassen wijze uit en nam daarmee de punten mee naar de residentie.

Excelsior-uit

Komende vrijdag gaat FC Volendam op bezoek bij Excelsior voor de eerste driepunter van het seizoen. Het duel in Kralingen start om 20.00 uur. Alle informatie over de kaartverkoop vind je hier.

Scoreverloop

4’ Denso Kasius 1 – 0
19’ Thomas Verheydt 1 – 1
41’ Boy Kemper 1 – 2
66’ Sem Steijn 1 – 3

FC Volendam: Filip Stankovic (12. Barry Lauwers); Denso Kasius, Damon Mirani, Mike Eerdhuijzen (67. Brian Plat), Dean James; Alex Plat (67. Gaetano Oristanio), Joey Antonioli, Samir Ben Sallam (46. Calvin Twigt); Daryl van Mieghem, Robert Mühren, Ibrahim El Kadiri (77. Martijn Kaars).

ADO Den Haag: Luuk Koopmans; Cain Seedorf; Boy Kemper, Dharaso Moereo Klas (78. Xander Severina); Aaron Meijers; Gregor Breinburg, Sem Steijn, Jamal Amofa; Vicente Besuijen, Thomas Verheydt (59. Boussakou), Amar Catic (78. Evan Rottier).