Vlugge voorsprong helpt Jong FC Volendam niet tegen AFC

• zondag, 30 okt 2022

Jong FC Volendam kreeg een flinke domper te verwerken in Amsterdam. Ondanks een vliegende start, keek het voor rust al tegen een ruime achterstand aan. Helaas bleek de schade niet meer gecorrigeerd te kunnen worden in de tweede helft. AFC won met 5 - 1.

De wedstrijd was vijf minuten onderweg toen Milan de Haan met een goede bal de weg richting Billy van Duijl vond. De jonge middenvelder kapte AFC’er Splinter de Mooij uit en krulde de bal geweldig in de bovenhoek, waardoor de goalie van de Amsterdammers, Gijs van Zetten, kansloos moest toekijken: 0 - 1.

Lang kon het Oranje van Kizito Musampa niet genieten van de voorsprong. Nog geen vijf minuten later schoot Raily Ignacio de gelijkmaker binnen. De Mooij probeerde in eerste instantie de bal binnen te schuiven, maar Volendam-sluitpost Kayne van Oevelen kon de eerste poging nog tegenhouden. Echter was de controle minder, waardoor Ignacio de rebound benutte en het leer tegen de touwen schoot: 1 - 1.

Na de gelijkmaker zette AFC flink druk. De schrik zat er even in toen een schot van Ignacio op de paal eindigde. Niet lang daarna keken de Volendammers alsnog tegen een achterstand aan. Oud FC Volendam-speler Melvin Platje deed het beloften elftal van zijn oude club pijn, toen hij een scherpe voorzet van Ignacio achter Van Oevelen schoof: 2 - 1.

Van kwaad tot erger

Vlak voor rust werd het Jong FC Volendam nog moeilijker gemaakt, toen een lepe boogbal van Djuric Ascension door Ignacio van dichtbij achter Van Oevelen werd gekopt. Zo gingen de mannen van Musampa de kleedkamer in met een 3 - 1 ruststand.

Na de rust kregen de Volendammers genoeg kansen op de aansluitingstreffer, maar Van Zetten zette zijn ploeg niet voor het blok. AFC zette minder druk en liet Volendam voetballen. Er werden prima combinaties gemaakt, maar de afrondingen werden onschadelijk gemaakt. In de slotfase van de wedstrijd ging het volledig mis. Met nog vijf minuten te gaan maakte invaller Joël Tillema van zijn invalsbeurt een gouden. Een voorzet van Ignacio werd door de Amsterdammer in de verre hoek raak geschoten. Twee minuten later drukte AFC helemaal haar stempel op de wedstrijd toen De Mooij een goede voorzet van Oussama Siali simpel binnen kon tikken. Een wedstrijd waar vorig seizoen Jong FC Volendam schitterde, was vandaag het tegenovergestelde. Eindstand: 5 - 1.

De Treffers-thuis

Komende zaterdag speelt Jong FC Volendam in het Kras Stadion tegen De Treffers uit Groesbeek. Om 15.00 uur staat de aftrap gepland.

Scoreverloop:
5’ Billy van Duijl 0 – 1
9’ Raily Ignacio 1 – 1
19’ Melvin Platje 2 – 1
40’ Raily Ignacio 3 – 1
85’ Joel Tillema 4 – 1
87’ Splinter de Mooij 5 – 1

Opstelling AFC: Gijs van Zetten; Dalien Maatsen, Gevero Markiet, Robbert Schilder (88. Kenny Teijsse), Cody Claver; Djuric Ascencion (74. Joel Tillema), Kevin Visser (73. Noa Benninga), Splinter de Mooij, Milan Hoek; Melvin Platje (78. Matthijs Jesse), Raily Ignacio (88. Oussama Siali)

Opstelling Jong FC Volendam: Kayne van Oevelen; Déron Payne (71. Ezechiel Fiemawhle), Waleed Ait Abdellah (90. Rob Tol), Jay Koorndijk, Vernon Addo, Givairo Read; Joey Antonioli, Billy van Duijl (64. Diego Gustavo), Leon Maloney (46. Darius Johnson), Milan de Haan (65. Calvin Twigt); Quincy Hoeve

Tekst: Stefan van Nierop
Foto’s: ProShots / Vincent de Vries