Volendam op zoek naar balans

• zondag, 11 sep 2011

Door Cor Westerveld

FC Volendam heeft voorlopig moeten afhaken bij de top door een 4-1 nederlaag op eigen veld tegen Cambuur Leeuwarden. Of zoals trainer Gert Kruys het zei: “We zijn op dit moment even niet goed genoeg voor de top. Het is zaak om een balans te vinden in het team.” De nederlaag tegen Cambuur is zuur voor ons, maar niet meer dan dat.”

{foto1}

Het sierde Gert Kruys dat hij de nederlaag niet in de schoenen van arbiter Kevin Bom wilde schuiven. “Blom is een uitstekende scheidsrechter. Of de strafschop die Cambuur kreeg terecht was en of wij ook een strafschop hadden moeten krijgen, konden wij vanaf de bank niet beoordelen”, reageerde Kruys na afloop in de perskamer op een vraag van een Friese journalist.
Collega Alphons Arts vond dat zijn ploeg een prima teamprestatie had geleverd. “We wisten dat we een zware middag zouden krijgen in en tegen Volendam. We hadden ons aan de hand van beelden goed voorbereid. Mijn spelers waren bereid om een-op-een te spelen en de strijd aan te gaan. In de tweede helft hebben we te ver achteruit gespeeld. De 2-2 hing in de lucht, maar nadat wij nog twee keer scoorden, hebben we de wedstrijd zakelijk uitgespeeld.

{foto2}

Prooi
De thuisclub verzuimde in de beginfase een voorsprong te nemen. Een pass door het midden van Jack Tuyp wist Nick Pier Tol niet af te ronden. Zijn slappe inzet was een gewillige prooi voor doelman Marco Bizot, die een foutloze wedstrijd keepte en diverse keren uitstekende reddingen verrichtte. In de 9e minuut kwamen de Friezen plots op voorsprong. Melvin de Leeuw mocht geheel vrijstaand een voorzet vanaf links bij de tweede paal inkoppen, 0-1. Lang mocht Cambuur niet profiteren van de voorsprong, want nadat Achmed Ahahaoui een minuut later met een prachtige schijnbeweging verdediger Wout Droste te pakken had genomen en bal voor het doel bracht, was het Jack Tuyp die met twee Cambuur-verdedigers om zich heen het hoofd koel hield en de gelijkmaker in de touwen schoot, 1-1. Robbin Ruiter moest daarna reddend optreden bij een inzet van Martijn Barto.

Strafschop
In de 16e minuut wees scheidsrechter Blom naar de stip nadat Jack Tuyp Leo Hese had vastgehouden. Erik Bakker wist wel raad met het elfmeterklusje, 1-2.
Volendam kreeg voldoende kansen op de gelijkmaker. Kramer kopte de bal uitstekend in, maar Bizot redde bekwaam, Nadat Kramer even later Jack Tuyp in stelling bracht op de rechtervleugel, leek de 2-2 een koud kunstje, maar de topscorer van de Jupiler League schoot de bal hoog over het doel. Dankzij een prima interventie van Henny Schilder kon de doorgebroken Martijn Barto van scoren worden afgehouden en bleef Volendam vooralsnog een grotere achterstand bespaard. Ruiter mocht nog een vrije trap tot hoekschop verwerken. Nick Pier Tol had na een prima actie van uitblinker Lorenzo Piqué (Man of the Match) de thuisclub naast Cambuur kunnen schieten, maar hij had zijn vizier te hoog gericht.

{foto3}

Rok Roj
In de tweede helft bleven Gerry Koning, die niet zijn beste wedstrijd speelde, en Nick Tol in de kleedkamer achter. Hun vervangers waren Dominique van Dijk en nieuweling Rok Roj. Laatstgenoemde liet zien een aanwinst te zijn voor de wijdbroeken. Volendam begon te jagen op de gelijkmaker. Het thuispubliek hoopte dat scheidrechter Kevin Blom de bal op de stip zou leggen na acties van Kramer en Tuyp, maar de roep om een strafschop werd weggewuifd door Blom. Jack Tuyp speelde zich nog een keer prima vrij en haalde uit met links, maar Bizot was op zijn hoede. Cambuur profiteerde gretig van de ruimte die het vol op de aanval spelende Volendam bood.
Het werd in de 82e minuut 1-3 door Martijn Barto en in de 83e 1-4 door Erik Bakker, die een voorzet van Charles Dissels afrondde.