Volendammers hopen Cambuur een nieuwe tik te geven

• donderdag, 01 apr 2021

Vrijdagavond speelt FC Volendam in eigen huis tegen koploper SC Cambuur. De koploper van de Keuken Kampioen Divisie liep afgelopen weekend tegen een tik aan, terwijl de batterij van FC Volendam volledig is opgeladen na het wedstrijdvrije weekend. De aftrap is om 20:00 in het Kras Stadion. De wedstrijd is live te zien bij ESPN 2.

De Leeuwarders hebben de lijn van vorig seizoen, waarin ze ook al bovenaan stonden, doorgetrokken. De mannen van Henk de Jong zijn hard op weg naar het kampioenschap en staan inmiddels zes punten voor op naaste belager De Graafschap en acht op nummer drie NAC Breda. Laatstgenoemde is dit weekend ingelopen op Cambuur, toen het onderlinge duel met de Superboeren met 3-1 gewonnen werd. Cambuur ging onderuit bij Roda JC: 3-1.

In het elftal van Henk de Jong komen we een handjevol oude bekenden tegen. Erik Schouten stuurt de defensie aan, Sonny Stevens staat in de goal en Nick Doodeman voorziet Robert Mühren met assists van doelpunten. Laatstgenoemde is dan ook topscorer van de Keuken Kampioen Divisie. De Volendammer in zwart-gele dienst was al goed voor 27 doelpunten. Ook Jamie Jacobs, afgelopen weekend nog afwezig, heeft een verleden in het Kras Stadion.

Mulattieri matchwinner

FC Volendam en Cambuur speelden in de Eerste Divisie al 31 keer tegen elkaar. Daarin wonnen de mannen van Wim Jonk tien keer. Eerder dit seizoen werd er met 0-1 gewonnen door de Wijdbroeken. Samuele Mulattieri werd matchwinner door drie minuten voor tijd zijn team naar de overwinning te schieten in Friesland.

De laatste thuisoverwinning op Cambuur is alweer een tijdje geleden. Op 5 november 2010 werden de punten voor het laatst in eigen huis gehouden door de Volendammers. Michiel Kramer scoorde twee keer die wedstrijd, die in 2-1 eindigde. De editie van vorig seizoen eindigde in mineur. De Leeuwarders zegevierden toen met liefst 0-4.

Laatste vijf wedstrijden

08-01-2021 | SC Cambuur - FC Volendam: 0 - 1
Samuele Mulattieri

10-01-2020 | SC Cambuur - FC Volendam: 1 - 2
Franco Antonucci en Derry John Murkin

27-09-2019 | FC Volendam - SC Cambuur: 0 - 4

22-03-2019 | FC Volendam - SC Cambuur: 0 - 1

17-11-2018 | SC Cambuur - FC Volendam: 1 - 1
Nick Doodeman

Twitter & Insta Story

FC Volendam - SC Cambuur wordt live uitgezonden op ESPN 2 en is daarnaast te volgen via het Twitter-account @FCVolendam, de story op Instagram en het radioprogramma van NH Sport. De hashtag van deze wedstrijd is #volcam. De aftrap is vrijdagavond om 20:00 uur.

Tekst: Maarten Schuijl