Volendammers zien voorsprong verdampen en verliezen van Roda JC

• zaterdag, 06 mrt 2021

Op een zonnige zaterdagmiddag speelde FC Volendam tegen naaste belager Roda JC. Na een 2-1 voorsprong tijdens de rust, werd er uiteindelijk met 3-4 verloren. Het was een wedstrijd om te herinneren voor Boy Deul, die voor de aftrap gehuldigd werd voor zijn honderdste duel in dienst van FC Volendam speelde, maar aan het einde van de eerste helft geblesseerd moest afhaken.

Het waren de gasten uit Kerkrade die goed begonnen aan de wedstrijd. Dylan Vente kreeg de eerste echte grote kans voor de Koempels. De aanvaller kopte een voorzet richting doel, maar Joey Roggeveen was goed bij de les en pakte de bal. Een kleine minuut later had de formatie van Jurgen Streppel de score moeten openen. Ali Messaoud kreeg de bal aan de rand van de zestien aangespeeld, maar plaatste zijn inzet op de lat. De Volendammers mochten hun eerste kans na ruim een kwartier noteren. Boy Deul nam een voorzet op zijn schoen, maar zag de bal rechts naast het doel van Hoekstra verdwijnen.

Efficiënt

De tweede kans was voor de mannen van Wim Jonk direct raak. Franco Antonucci legde op wonderschone wijze de bal over de Limburgse verdediging en bracht zo Samuele Mulattieri in stelling, die vervolgens de bal langs Hoekstra bracht. Daarna ging het ontzettend snel. Na de aftrap van Roda JC zette de Volendammers direct druk op de bal, waardoor zij een fout van de gasten forceerden. Een snelle voorzet van Ibrahim El Kadiri kwam opnieuw terecht bij Mulattieri die weer toesloeg en daarmee binnen een minuut twee keer scoorde en zo de stand al op 2-0 bracht. De Italiaanse spits bleek een enorme plaag voor de verdedigers van De Limburgers. Na een klein half uur spelen kwam een vrije trap van Antonucci voor zijn voeten, maar miste hij rakelings het doel van de Koempels. Ondanks de achterstand bleef Roda JC gevaarlijk via de vleugels.

Amir Absalem legde een kleine tien minuten voor rust de bal panklaar voor Robert Klaasen. De middenvelder wist zijn kans niet om te zetten in een doelpunt en schoot naast het doel van Roggeveen. De Limburgers zetten de die druk uiteindelijk om in een aansluitingstreffer. Roggeveen moest de bal uit een corner loslaten, waarna hij voor de voeten van Patrick Pflücke kwam. De Duitser miste niet en bracht zo de gasten dichterbij FC Volendam: 2-1. Een vrije trap in de blessuretijd van de eerste helft werd nog overgeschoten door Franco Antonucci, waarna scheidsrechter Bax meteen floot voor de rust.

Achterstand

Na rust bleef het speel wat meer in balans. Beide ploegen gaven minder ruimtes weg, waardoor het spektakel, dat we in de eerste helft konden zien, uitbleef. Goppel kreeg namens Roda na een klein uur de eerste kans na rust. De buitenspeler schoot de bal voor het doel van Roggeveen langs. Een paar minuten later lukte het Roda wel om de gelijkmaker te scoren. In een korte fase dat Roda een man meer op het veld had, door een blessure van Mulattieri, scoorde Vente met het hoofd de 2-2. Pflücke maakte vijf minuten later de 2-3 voor de bezoekers uit Kerkrade.

Tien minuten voor tijd leken de bezoekers de wedstrijd te beslissen. Een snelle aanval van Roda kon niet tegengehouden worden door de Volendamse defensie. Goppel gaf voor en Serrarens liep er tegenaan. Vervolgens kwamen de mannen van Wim Jonk weer dichterbij Roda. Zakaria El Azzouzi maakte er nog 3-4 van en gaf zo de slotfase een nieuwe kickstart. Met nog vijf minuten op de klok gingen de Wijdbroeken nog opzoek naar een punt. Franco Antonucci kreeg in blessuretijd nog de gelegenheid om er 4-4 van te maken, maar de Belg schoot de bal net naast het doel van Hoekstra. De scheidsrechter floot niet veel later voor het einde van de wedstrijd.

FC Volendam speelt zijn volgende wedstrijd op bezoek bij FC Den Bosch. De aftrap vrijdagavond is om 18:45 uur in Stadion De Vliert. De wedstrijd is live te zien via ESPN.

Scoreverloop:
18’ Samuele Mulattieri 1 - 0
19’ Samuele Mulattieri 2 - 0
40’ Patrick Pflücke 2 - 1
65’ Dylan Vente 2 - 2
71’ Patrick Pflücke 2 - 3
81’ Fabian Serrarens 2 - 4
86’ Zakaria El Azzouzi 3 - 4

Opstelling FC Volendam: Joey Roggeveen, Mohamed Betti, Micky van de Ven (C), Marco Tol, Derry John Murkin, Alex Plat (81’ Calvin Twigt), Boy Deul (45’ Samir Ben Sallam), Franco Antonucci, Zakaria El Azzouzi, Samuele Mulattieri (67’ Martijn Kaars) en Ibrahim El Kadiri (67’ Dean James).

Opstelling Roda JC: Jan Hoekstra, Stefano Marzo, Kees Luijckx (C), Danny Bakker, Amir Absalem, Robert Klaasen, Ali Messaoud (67’ Fabian Serrarens), Benjamin Bouchouari, Thijmen Goppel, Dylan Vente (76’ Niek Vossebelt) en Patrick Pflücke.

Tekst: Maarten Schuijl
Foto's: Fred Rotgans