Volendamse wederopstanding moet vervolg krijgen in Kralingen

• woensdag, 10 apr 2024

Met 29 gespeelde wedstrijden is de hoop op handhaving nog lang niet vervlogen in Volendam. Aankomende vrijdag wacht een cruciaal duel met Excelsior, die zich momenteel één plek boven de ploeg van Regilio Simons bevinden. Scheidsrechter Danny Makkelie neemt de arbitrale verplichtingen op zich. Dat begint met fluiten voor het begin van de wedstrijd om 20:00 uur. FC Volendam wordt in Rotterdam gesteund door een uitverkocht bezoekersvak.

De Volendammers stonden afgelopen zondag voor de eerste van twee cruciale tests in de degradatiestrijd. Deze werd succesvol afgesloten: mede-concurrent RKC werd met 3 – 2 aan de kant gezet, waardoor de goede reeks werd voortgezet. In de twee wedstrijden ervoor werd uit bij Almere City het goede spel niet beloond met een driepunter. Midweeks werd landskampioen Feyenoord van scoren gehouden in een 0 – 0 gelijkspel.

Inzoomen op de concurrenten

In de strijd om handhaving heeft FC Volendam drie concurrenten, constaterende dat PEC Zwolle op twaalf punten afstand een brug te ver is. RKC Waalwijk werd afgelopen zondag verslagen en zag de voorsprong op De Wijdbroeken afzwakken naar vijf punten. De Waalwijkers nemen het nog op tegen AZ, FC Utrecht, Heracles, PEC Zwolle en PSV.

Vitesse is momenteel de hekkensluiter van de Eredivisie, met twee punten achterstand op de FC. De laatste vijf wedstrijden beleggen zij tegen PSV, Fortuna Sittard, FC Utrecht, sc Heerenveen en Ajax. De derde en laatste concurrent is de tegenstander van aanstaande vrijdag: Excelsior, die na de wedstrijd van dit weekend nog vier wedstrijden spelen tegen Ajax, N.E.C., Heracles en Feyenoord.

Een goed begin is het halve werk

De Rotterdammers begonnen voortvarend aan het huidige Eredivisieseizoen. In de eerste tien wedstrijden werden maar liefst dertien punten bij elkaar gevoetbald. Het feit dat Excelsior vijf maanden later maar negen punten meer heeft is symbolisch voor het zware weer waarin de ploeg van Marinus Dijkhuizen verkeert. In de laatste tien wedstrijden werd slechts één punt behaald. Dit gebeurde in de thuiswedstrijd tegen RKC.

In de selectie van de Kralingers zijn enkele kwalitatief sterke spelers te vinden. Couhaib Driouech is met afstand de gevaarlijkste man aan Rotterdamse zijde. De international die uitkomt voor Jong Marokko laat het soms ogen alsof de bal aan zijn voet is gelijmd. Julian Baas is de metervreter op het middenveld die nog geen enkele wedstrijd heeft gemist. Daarnaast is het vaak doelman Stijn van Gassel die erger voorkomt voor de Rotterdamse formatie.

Productief tweede bedrijf

Driouech maakte in oktober één van zijn vijf seizoentreffers tegen FC Volendam. De buitenspeler opende aanvankelijk de score tegen de Volendammers, maar moest toekijken hoe FC Volendam de wedstrijd volledig omdraaide in het tweede bedrijf. Benaissa Benamar kopte de Volendammers langszij in de 53ste minuut. Robert Mühren en Milan de Haan zorgden ervoor dat de punten in het Kras Stadion bleven. Het is overigens onduidelijk of Driouech het duel van aanstaande vrijdag haalt. De vorige wedstrijd, die werd verloren van PEC Zwolle, moest de smaakmaker toekijken vanaf de zijlijn met een blessure.

Historisch gezien hebben de ploegen elkaar vaker getroffen in de Eerste Divisie dan op het hoogste niveau. Op beide niveaus hebben de teams 34 keer tegen elkaar gespeeld. Excelsior won de helft van deze wedstrijden, terwijl Het Nieuwe Oranje twaalf keer de winnende ploeg was.

In 2021 was deze wedstrijd het decor van de derde speelronde van de Keuken Kampioen Divisie. Voor Mühren werd dit een heerlijke zomeravond. Ondanks dat de wedstrijd met 1 – 1 gelijk werd gespeeld maakte de Volendamse spits zijn eerste treffer na zijn terugkeer op het oude nest. En niet zomaar eentje: met een geweldige volley die doelman Van Gassel enkel kon horen maakte hij de tweede en laatste goal van de wedstrijd.

Laatste vijf ontmoetingen

29-10-2023 | FC Volendam – Excelsior: 3 – 1
Benaissa Benamar, Robert Mühren en Milan de Haan

28-05-2023 | FC Volendam - Excelsior: 3 – 2
Daryl van Mieghem, Stijn van Gassel (e.d.) & Francesco Antonucci

20-01-2023 | Excelsior – FC Volendam: 2 – 0

11-03-2022 | FC Volendam – Excelsior: 2 – 5
Robert Mühren & Boy Deul

20-09-2021 | Excelsior – FC Volendam: 1 – 1
Robert Mühren

Hoe volg ik de wedstrijd?

Mocht je FC Volendam niet vanuit het uitverkochte uitvak steunen is de wedstrijd volledig te volgen via ons verslag op X, de Story op Instagram en via de updates die wij plaatsen op ons Threadskanaal. Ook kan je de wedstrijd volgen via het tweede kanaal van ESPN. Scheidsrechter Danny Makkelie laat de wedstrijd vrijdagavond om 20:00 uur beginnen.

Tekst: Bram van Lint
Foto’s: FC Volendam