Voorbeschouwing Almere City FC - FC Volendam

• donderdag, 17 mrt 2011

Met nog zeven wedstrijden te gaan bereidt FC Volendam zich voor op de play-0ffs. Door het winnen van de tweede periodetitel verschafte FC Volendam zich toegang tot de herkansing op promotie. In de afgelopen weken heeft de ploeg laten zien, tot welk voetbal ze in staat is. In Leeuwarden, maar ook thuis tegen Helmond Sport was met name de tweede helft aangenaam om naar te kijken. In de laatste thuiswedstrijd tegen RKC Waalwijk was het vooral voor rust een lust voor het oog. Het was, dat RKC Waalwijk Boerrigter had, anders waren de winstpunten beslist in Volendam gebleven. Tegen de Waalwijkers benutte FC Volendam slechts drie van de reeks kansen, wat later pijnlijk opbrak.

De komende wedstrijden zijn, zoals de Belgen dat noemen, op verplaatsing. FC Volendam gaat deze vrijdag naar Almere City FC en daarna naar AGOVV Apeldoorn, voordat het op 8 april weer een thuiswedstrijd heeft, tegen Fortuna Sittard.
In de wedstrijden in Almere moet FC Volendam altijd vol aan de bak. Vanaf 2005 staan deze ontmoetingen op de rol. De eerste drie wedstrijden leverden drie keer een gelijkspel op, maar vorig jaar was het een nederlaag. Gerson Sheotahul had Volendam op voorsprong gebracht, maar na rust brak de beer los. Omdat FC Volendam toen moeite had het spel te maken, kreeg Almere City FC (toen nog FC Omniworld) de kans de kostbare punten in huis te houden. Thuis werd dat later rechtgezet. De opdracht die de ploeg zichzelf nu mag geven, is te zorgen voor de eerste overwinning op de voormalige Zuiderzeebodem. Trainer Dick de Boer zal weinig woorden nodig hebben zijn ultrajonge elftal te motiveren. Zijn collega Gert Kruys ook niet. Hij hoeft alleen maar de beelden van de eerste 45 minuten van afgelopen vrijdag te laten zien aan de Volendam-manschappen. Dat voetbal, daar komt het publiek voor.