Voorbeschouwing Almere City FC - FC Volendam

• vrijdag, 02 aug 2013

De eerste wedstrijd van de competitie is het minst voorspelbaar, de eerste periodewinnaar eveneens. Hoe clubs de nieuwe competitie ingaan, heeft een weinig nauwkeurige indicatie gekregen in de serie oefenwedstrijden. Er wordt wekenlang op alle manieren geëxperimenteerd met de opstellingen. De selectie staat bij veel clubs helemaal niet vast. Tot 2 september mogen er nog spelers weggehaald worden of aan de selectie toegevoegd. Alle clubs spreken voor zichzelf de hoogste verwachtingen uit. Pas na een wedstrijd of acht wordt zichtbaar wat de mogelijkheden zijn. En dan nog is het eind van de competitie niet te voorzien, zoals opnieuw gebleken is.
FC Volendam start met een uitwedstrijd in Almere, waar vorig seizoen voor het eerst drie punten werden binnengehaald. De invloed van Ajax is groot. De technische staf en de raad van Toezicht ademen de Amsterdamse sfeer. Almere City FC speelde een aantal uitstekende oefenwedstrijden, zoals tegen Sportclub Cambuur en Jong Ajax.
FC Volendam werkte een zomersessie af met de wisselende resultaten. Werd een jaar eerder tegen de ‘grote jongens’ geen resultaat geboekt, deze keer werd in Brabant 1-1 afgedwongen tegen NAC Breda. Wat dat belooft voor de nabije toekomst, zal FC Volendam snel weten. Na Almere City FC volgen immers de thuiswedstrijd tegen Sparta Rotterdam en de uitwedstrijd tegen Fortuna Sittard. Daarna volgen thuis Telstar en uit Willem II. Dat betekent dat FC Volendam in de eerste vijf wedstrijden de twee door vrijwel alle trainers getipte promotiekandidaten ontmoet.

Vorig seizoen
24 aug. 2012 Almere City FC – FC Volendam 1-3
11. 0-1 Jack Tuijp, 52. 0-2 Robert Mühren, 65. 0-3 Michiel Kramer, 86. 1-3 Serrarens
Scheidsrechter Honig
950 toeschouwers
Gele kaarten: Faik, Beekmans (Almere City FC), Kramer (FC Volendam)

Overzicht van Almere City FC – FC Volendam
FC Omniworld

2005-2006   1-1 Jeroen Ketting
2006-2007   0-0
2007-2008   1-1 Abdelhali Chaiat
2009-2010   2-1 Gerson Sheotahul

Almere City FC

2010-2011   3-2 Melvin Platje, Michiel Kramer
2011-2012   2-1 Maikel van der Werff
2012-2013   1-3 Jack Tuijp, Robert Mühren, Michiel Kramer

De selecties
Almere City FC telt acht nieuwe spelers: Martin van Barneveld (Vitesse), Enzo Boldewijn (FC Den Bosch), Mike Busse (Ajax), Marco van Duin (Sparta Rotterdam), Vincent Jansen (Feyenoord), Nick Lammers en Lars Nieuwpoort (AZ) en Stephan Veenboer (Telstar). Vertrokken zijn Beekmans (FC Eindhoven), Friebel (DHC), Gentenaar (NEC), Kappenberg (China), Resodihardjo (Scheveningen) en Meulens.

FC Volendam kent drie nieuwe gezichten in de selectie. Dat zijn Tom Overtoom en Theo Timmersmans (beiden van SC Veendam) en Kevin Wattemaleo (NEC). Vertrokken zijn Sonny Stevens (FC Twente), Michiel Kramer (ADO Den Haag) en Jack Tuijp (Ferencvaros). In de wedstrijd tegen Almere City FC ontbreken Nick Coster en Levi Schwiebbe vanwege een laatste gele kaart in het voorbije seizoen. Een vraagteken staat achter de namen van Raymond Fafiani, Gerry Koning en Ludcinio Marengo. Zij kampen met lichte blessures.

De scheidsrechter
De openingswedstrijd dit seizoen wordt geleid door Edwin van de Graaf (30). Het is de zevende keer dat hij een wedstrijd van FC Volendam fluit. Op 2 april 2010 was dat voor het eerst, thuis tegen FC Eindhoven. De laatste wedstrijd van FC Volendam die onder zijn leiding stond, was uit tegen FC Dordrecht op 17 augustus 2012. In maart 2012 was Van de Graaf ook de scheidsrechter in de thuiswedstrijd van FC Volendam tegen Almere City FC.