Voorbeschouwing BV Veendam - FC Volendam

• maandag, 24 jan 2011

FC Volendam gaat maandagavond naar Veendam. Voor de hondstrouwe supporters (in Roosendaal waren er in het uitvak vijf!) een uitdaging er toch bij te zijn. Zeker als er dinsdag gewoon gewerkt moet worden. Gelukkig is de begintijd 20.00 uur en niet 20.45 uur zoals Eredivisie Live steeds weer voorschrijft. Deze wedstrijd stond op vrijdagavond 10 december, maar door de winterse omstandigheden was er geen beginnen aan in het hoge noorden.
Afgelopen vrijdag maakten zowel FC Volendam als BV Veendam duidelijk dat het spelen van een uitwedstrijd ook een gezellige busreis terug tot gevolg kan hebben. Veendam pakte de drie punten in en tegen FC Den Bosch na een 1-0 achterstand. FC Volendam hield de nul en klopte RBC Roosendaal met 0-2 door twee doelpunten van Melvin Platje. Wie erbij was, zag dat het Volendambastion na rust ernstige druk te verduren kreeg. Niet omdat RBC Roosendaal de pannen van het dak speelde, maar vooral omdat FC Volendam haar eigen kwaliteiten onvoldoende in de verf zette. De wissels die de technische staf pleegde, lieten de wedstrijd kantelen, wat uiteindelijk tot de tweede en beslissende goal leidde.

In en tegen Veendam heeft FC Volendam nog iets recht te zetten. Een van de meest ontluisterende resultaten kreeg FC Volendam vorig seizoen aan de Langeleegte op haar nek. Na een goed half uur stond het 4-0, waarop niets af te dingen viel. Daarna nam de fanatieke geelzwarte ploeg gelukkig gas terug. Zo’n negatieve uitslag had FC Volendam in de 46 eerder gespeelde wedstrijden nog nooit eerder ervaren. Integendeel, de wedstrijden in Veendam hebben doorgaans een taai karakter, maar toch kwam Volendam er al tien keer tot winst en werd er vijf keer gelijkgespeeld. Een positieve balans. De mooiste (niet de grootste) overwinning boekte Volendam op 9 december 2000. Na een bijna-faillissement kreeg Henk Wisman Volendam weer aan de praat. Door met 1-3 te winnen pakte Volendam weer eens een periodetitel, wat voor de drie volgepakte supportersbussen een hossende thuisreis tot gevolg had. De euforie was ongekend. Dat sfeertje, daar is Volendam weer aan toe. Het goede gevoel na het dipje rond de winterstop, dat in Roosendaal doorbroken is, kan in de wedstrijd in Veendam een vervolg krijgen. De laatste keer werd het in Volendam 4-3 overwinning, een goed voorbeeld om na te volgen. Goed voor het publiek, goed voor de teletekstvolgers en zeker goed voor de spelers zelf.