Voorbeschouwing Cambuur L. - FC Volendam

• vrijdag, 26 mrt 2010

Nog vijf wedstrijden heeft FC Volendam te gaan. Uit naar Cambuur Leeuwarden, FC Zwolle en FC Dordrecht; thuis tegen FC Eindhoven en FC Omniworld. Dan zit dit seizoen erop. Velen zullen een zucht geven. Alles wat tegen kon zitten, zat tegen. Op geen enkel moment heeft de selectie, die voor het overgrote deel een prachtig eredivisieseizoen meemaakte, zich waar gemaakt. Meer rode kaarten dan gewonnen wedstrijden is een historisch gegeven, dat de boeken niet siert. In dit seizoen kan voor het eerst gedegradeerd worden. Een soort spanning, dat vooraf beslist niet voorzien was. De kloof met de ondersten is negen punten, maar het is toch onrustgevend. Tegen De Graafschap en FC Den Bosch toonde Volendam ook voetballend vermogen te hebben. Maar het chronisch gebrek aan lef levert zoveel tegendoelpunten op, dat het dweilen is met de kraan open.

Deze vrijdag staat er weer een stevige klus op de agenda. Cambuur Leeuwarden uit. Volendam nam thuis een 2-0 voorsprong, maar verspeelde die, waardoor het met 2-2 goed wegkwam. De ploeg van oud-trainer Stanley Menzo leek de concurrentie met De Graafschap makkelijk aan te kunnen, maar nu de haven in zicht is, is er toch een kloof ontstaan. De Friezen kunnen zich voorbereiden op de play-offs. Volendam is een uitstekend sparring-partner. Hoewel het oranje-elftal door blessures en schorsingen steeds meer uit balans raakt, mag verwacht worden dat de spelers die er nog wel zijn, blijven geloven in klinkende resultaten. De sfeer in het Cambuurstadion zal daaraan zeker bijdragen. Dat moet prikkelend werken!