Voorbeschouwing De Graafschap - FC Volendam

• vrijdag, 19 mrt 2010

Drie uitwedstrijden krijgt FC Volendam de komende twee weken voor de kiezen. Eerst gaat Volendam vrijdag naar Doetinchem om de aanstaande kampioen het vuur aan de schenen te leggen. Volgende week maandag is de reis naar Den Bosch en op 26 maart mag de spelersgroep oud-trainer Stanley Menzo de hand schudden in Leeuwarden. Nu de druk onderin een beetje van de ketel is, na de hoogst merkwaardige 4-3 overwinning op Veendam, mogen de spelers laten zien, dat met een frisse kop goed voetbal tot mooie resultaten kan leiden tegen drie hoog geplaatste clubs.

Dat FC Volendam als underdog naar De Graafschap reist, was vooraf niet verwacht. Op 10 mei 2009 werd het in de eredivisie in Doetinchem 2-2. Na een 1-0 achterstand kwam Volendam door doelpunten van Gerson Sheotahul en Jack Tuijp op een 1-2 voorsprong. Daarmee zou minimaal de nacompetitie gehaald worden. In de slotfase schoot Gerry Koning echter de bal achter Jeroen Verhoeven. Door de discutabele uitslag van Roda JC bij Feyenoord betekende dat rechtstreekse degradatie. Merkwaardig genoeg liet De Graafschap zich in de play-offs ook de eredivisie uit spelen. Beide clubs moesten ver terug in de begroting. De Superboeren bleken echter al snel het goede spoor te vinden en pakten gaandeweg niet alleen de koppositie, maar ook een zo grote voorsprong, dat het kampioenschap een kwestie van een paar speeldagen is. Volendam daarentegen had last van het superioriteitssyndroom. In de Jupiler League gelden andere wetten, waardoor de resultaten achter bleven bij de verwachtingen en de aanwezige mogelijkheden.

In de thuiswedstrijd tegen De Graafschap liet Volendam zich van zijn (bijna) beste kant zien. Weliswaar wonnen de Doetinchemmers met 0-1, maar van gerechtigheid was geen sprake. Juist toen had de ommekeer ingezet kunnen worden. De kloof werd echter weer groter. Volendam kreeg niets, de rotsvaste positie in het rechter rijtje was het gevolg. Deze vrijdag mag Volendam opnieuw laten zien, dat er sinds 10 mei eigenlijk niet zoveel veranderd is in de krachtsverhouding. Voetballend kan de ploeg heel ver komen. Drie kostbare punten zijn er te verdienen en, meer dan dat, een nieuw schep zelfvertrouwen.