Voorbeschouwing De Graafschap - FC Volendam

• donderdag, 13 feb 2014

Op Valentijnsdag reist FC Volendam af naar de Achterhoek. De Graafschap is in Doetinchem de volgende tegenstander van de oranje equipe van Hans de Koning. Met drie overwinningen op rij zal de busreis met vertrouwen worden aangevangen. Dit seizoen is het tot nu toe de beste ploeg in uitwedstrijden in de Jupiler League. In 12 wedstrijden werden 25 punten vergaard. Tegenstander de Graafschap zit een stuk minder lekker in haar vel. Uit de laatste drie wedstrijden peurden de blauwwitte zebra’s slechts twee punten. Maarliefst 9.300 supporters zagen De Superboeren in de laatste thuiswedstrijd, tijdens het 60-jarig bestaan van de club, met 0-1 ten onder gaan tegen Fortuna Sittard.

Zoals in zoveel wedstrijden dit seizoen zien we ook bij tegenstander de Graafschap een oude bekende terug. Volendammer (en voormalig keeper van de FC) Theo Zwarthoed is de man in het doel. Tijdens de winterstop verloor De Graafschap twee van de sterkhouders van het team. Spits Piotr Parzyszek verruilde de Jupiler League voor het Engelse Championship, waar hij vanaf nu de kleuren van Charlton Athletic verdedigt. Middenvelder Anco Jansen vertrok naar Kerkrade waar hij inmiddels voor Roda JC in de Eredivisie speelt. Ook Timothy van der Meulen vertrok uit Doetinchem. Spits Vincent Vermeij kwam over van Jong Ajax. In de laatste wedstrijd (2-2 bij FC Oss) was hij direct trefzeker. Brahim Darri kwam over van Vitesse. Niet alleen in het veld veranderde er veel bij De Graafschap. Trainer Pieter Huistra werd aan de kant gezet ten faveure van de Schot Jimmy Calderwood. Aan FC Volendam zijde maakte Gijs Luirink tegen Jong FC Twente zijn rentree in het Volendam shirt. Topscorer van de Jupiler League Robert Mühren (18 goals) viel afgelopen maandag in een echoënde Grolsch Veste uit met een blessure, nadat hij driemaal op schitterende wijze doel had getroffen. Hopelijk is Mühren weer fit vrijdag.

De thuiswedstrijd eind oktober leek tot in de laatste minuten op een doelpuntloos gelijkspel af te stevenen. Echter een bijzonder ongelukkig moment aan FC Volendam zijde zorgde voor een compleet onverwachte nederlaag voor de thuisclub. Vorig seizoen speelde FC Volendam op de Vijverberg een van haar beste wedstrijden. De wedstrijd eindigde begin maart 2013 in een dik verdiende 0-2 winst door goals van Marengo en Kuwas.

De 43-jarige Ed Janssen is de komende vrijdag de scheidsrechter. Jermaine Lapar en Mario Strijker zullen hem langs de lijn assisteren. Kick off is vrijdagavond om 20:00 uur op de Vijverberg in Doetinchem.