Voorbeschouwing Excelsior - FC Volendam

• maandag, 08 feb 2010

Op maandag 8 februari speelt FC Volendam uit tegen Excelsior. Deze wedstrijd had de opening van het voetbaljaar 2010 moeten zijn op vrijdag 15 januari. De ploeg uit Rotterdam-Kralingen, die door oud-Volendamspeler Alex Pastoor getraind wordt, doet het uitstekend in de competitie, al liet het (evenals Volendam een week eerder) een flinke steek vallen tegen Fortuna Sittard. Excelsior is al verzekerd van een ticket voor de play-offs. Iets dat Volendam zich als minimale doelstelling voor dit seizoen ook opgelegd heeft. In de thuiswedstrijd won FC Volendam met 1-0. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. In dit geval zeker niet. Niet alleen FC Volendam heeft het elftal zien veranderen, ook de Rotterdammers zagen spelers vertrekken en nieuwe binnenkomen. De strak aangehaalde banden met Feyenoord heeft drie nieuwe spelers opgeleverd, die zich mogen waarmaken in de "dependance" op Kralingen. Afgelopen week werd Schet alsnog door Feijenoord teruggehaald. Tegen RKC maakte hij meteen al zijn debuut. Volendam zag het afhaken van Jaap Molenaar. Iets dat alle zich respecterende media als bron voor prachtige media-aandacht hebben gebruikt. Het mooist was de column in De Volkskrant, waarin de waarde van medailles en bekers teniet gedaan werd door het sociale signaal dat Molenaar had afgegeven. De conclusie luidde, dat juist dit soort sportlui een beker verdienen. Ook Hamit Yildiz vertrok. Hij zocht zijn heil in Turkije bij Gençlerbirgli. Daarentegen werd Volendam verblijd met de rentree van Tim Bakens en het herstel van Mathieu Boots en Melvin Platje. Kortom, op Woudenstein zullen twee totaal vernieuwde formaties tegenover elkaar staan. FC Volendam heeft nog geen zicht op de groep die play-offs zullen gaan spelen, omdat drie gelijke spelen slechts drie punten opleverden. Aanhaken vraagt overwinningen. In Deventer wilde dat niet lukken, al was de kans daarop zeer beslist aanwezig. Excelsior zal aan die wens waarschijnlijk ook niet van harte meewerken. Feit zal zijn, dat er ook in Rotterdam twee ploegen het veld in gaan die voetbal graag voetbal laten zijn.