Voorbeschouwing FC Den Bosch - FC Volendam

• vrijdag, 12 nov 2010

Het zijn drukke dagen voor de meeste clubs. Door het schuiven van een aantal wedstrijden op maandag, is het speelschema in sommige weken extra vol geworden. Daarbij was er ook nog de bekerronde. De spelers van FC Volendam moeten alle zeilen bijzetten om topfit te blijven. Het goede gevoel dat de eerste serie wedstrijden aangewaakkerd heeft, geeft gelukkig veel energie. Maar 'je kunt niet altijd zes gooien', is een gevleugelde uitspraak in Volendam. Ofwel, niet elke wedstrijd is even mooi. Wel spannend. De zes spionnen van FC Den Bosch, die Volendam in Dordrecht kwamen analyseren, zullen hun ogen uitgekeken hebben. Na de razensnelle 0-1 werd een sprankelend Volendam verwacht met een logische walk-over. Het tegendeel leek zich af te tekenen. Uiteindelijk plaatste FC Volendam zich toch voor de volgende bekerronde. Maar om tot winst te komen, moest er flink gewerkt worden. Dat was ook tegen Sportclub Cambuur al zo. De spanning en het scoreverloop maakten heel veel goed.

Vrijdag speelt Volendam in en tegen Den Bosch. Een club waartegen Volendam altijd graag voetbalt. Een uitstekend voetballende ploeg, leunend op een sterke jeugdopleiding en altijd gericht op misschien toch weer aanhaken richting eredivisie. Veertien keer speelden FC Volendam en FC Den Bosch op dat niveau tegen elkaar. Met afwisselend succes. Ook in de eerste divisie waren de resultaten niet rechtlijnig. De Vliert is een van die stadions, waarin de uitslag absoluut onvoorspelbaar is. Van de 26 wedstrijden die Volendam daar afwerkte, werden er elf gewonnen en tien verloren. Vijf keer was het gelijk. Mooie cijfers! Vorig seizoen echter was het 3-0 voor Den Bosch, terwijl ook in de thuiswedstrijd Volendam de overwinning niet kon binnenslepen. Thijs Sluijter maakte toen het eerste doelpunt van het seizoen, maar uiteindelijk werd afgeblazen met 1-1. In de laatste zes wedstrijden die Volendam in de Brabantse hoofdstad speelde, werd maar één keer gescoord (Jack Tuijp). Dat doelpunt leverde toen een gelijkspel op, plus een periodetitel. Die staat nu niet op het spel, wel de drang om op de ingeslagen weg voort te gaan. Oook voor FC Den Bosch is de wedstrijd van kapitaal belang. Het zich plaatsen voor de play-offs kan vaak al vroeg in de competitie duidelijk worden. Zich nestelen in de (sub)top geeft een ploeg veel zelfvertrouwen. FC Volendam weet dus waaraan de gastheer zich zal optrekken.