Voorbeschouwing FC Dordrecht - FC Volendam

• vrijdag, 07 mrt 2014

Voor de tweede keer op rij speelt FC Volendam een uitwedstrijd op zaterdag. Ditmaal koerst de buschauffeur richting Dordrecht, waar koploper FC Dordrecht de ploeg van Hans de Koning zal ontvangen. “Dordt” staat al enige tijd aan de leiding van de Jupiler League, maar zag de voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen. Eén schamel puntje scheidt de Schapenkoppen nog van Willem II, daar waar het er rond de winterstop nog een stuk meer waren. Dit kan niet los worden gezien van de veer die Dordt moest laten tijdens de winterstop. Centrale mannen Toni Varela (naar het Griekse Levadiakos), Josimar Lima (naar Al-Shaab in de Verenigde Arabische Emiraten) en smaakmaker van de eerste helft van de Jupiler League Yoëll van Nieff (werd opgeëist door verhuurder FC Groningen) verlieten de ploeg van trainer Harry van den Ham.

Na de winterstop won de koploper van de zes wedstrijden pas tweemaal (thuis tegen Achilles ’29 en uit bij FC Emmen) en speelde het tweemaal gelijk. Afgelopen speelronde kwam FC Dordrecht thuis niet verder dan een 1-1 gelijkspel tegen Fortuna Sittard en deed zichzelf daarmee flink tekort, want het creëerde vele mogelijkheden op de winst. Paul Gladon zorgde voor de treffer aan FC Dordrecht-zijde. FC Volendam ging flink onderuit bij stugge FC Emmen met 4-1. De ploeg van Hans de Koning had gedurende het grootste deel van de wedstrijd het meeste balbezit, maar kon dat niet in de score uitdrukken. Robert Mühren was de man die de FC Volendam goal maakte. Inmddels staat FC Volendam op de tiende plaats in de rangschikking.

De heenwedstrijd op 1 december 2013 in Volendam was één van de aantrekkelijkere wedstrijden dit seizoen. Nadat de oranje mannen een week eerder nog een pak op de broek kregen van FC Emmen (1-5) pakte het brutaal met 2-0 de leiding (goals van Tom Overtoom en Ludcinio Marengo) en scoorde Erixon Danso vervolgens de 2-1. Goalie Warner Hahn, volgend seizoen met Erwin Mulder strijdend om een plek onder de lat bij Feyenoord, pakte daarna een penalty van Overtoom na een handsbal in de FC Dordrecht verdediging. Aan de andere kant was de koploper wel trefzeker toen Paul Gladon de 2-2 maakte, waar het uiteindelijk ook bij bleef. Levi Schwiebbe en Jeffrey Fortes stonden overigens met een rode kaart iets eerder onder de douche dan hun collega’s.

De wedstrijd tussen de nummer 1 in thuiswedstrijden (FC Dordrecht pakte 31 punten in 14 duels) en de nummer 2 in uitwedstrijden (FC Volendam haalde 26 punten in 14 duels) is voor beide teams van groot belang gezien de stand op de ranglijst. Behoudt FC Dordrecht de koppositie of kan FC Volendam stunten en aansluiting behouden in de race om de playoffs? Zaterdag wordt er om 19:45 uur afgetrapt in het GN Bouw Stadion. De wedstrijd staat onder leiding van arbiter Reinold Wiedemeijer en hij wordt geassisteerd door de heren Vandeursen en Bluemink.