Voorbeschouwing FC Groningen - FC Volendam

• woensdag, 17 dec 2014

Midweeks staat er weer een KNVB Beker ronde op het programma. In de achtste finale speelt FC Volendam hierin een uitwedstrijd tegen FC Groningen. Na achtereenvolgens VV Capelle (zaterdag Topklasse) en Sportlust ’46 (zaterdag Eerste Klasse) te hebben verslagen, wacht er nu dus een tegenstander van zwaar kaliber. Ook Ere Divisionist FC Groningen kwalificeerde zich voor de achtste finale door twee amateurteams te verslaan. VV Barendrecht (zaterdag Topklasse) en Flevo Boys (zaterdag Hoofdklasse) werden aan de kant gezet.

FC Volendam zal liever niet terugkijken naar de laatste speelronde in de Jupiler League. De uitwedstrijd bij FC Emmen werd met 4-1 verloren. Op die uitslag viel niks af te dingen. Een massale offday van het team van Hans de Koning. FC Groningen pakte zondag thuis een punt tegen Vitesse. In extremis was er nog bijna een overwinning voor de ploeg van Erwin van de Looi, maar het mocht niet zo zijn. Toch blijven bekerwedstrijden onvoorspelbaar. Ook dit jaar zijn er weer een aantal opvallende uitslagen te zien geweest. Feyenoord, dat groepswinnaar werd in de Europa League, werd bijvoorbeeld uit het toernooi geknikkerd door Go Ahead Eagles, dat juist een moeizaam jaar kent. En wat te denken van Willem II dat bij zaterdag Eerste Klasser Delta Sport verloor. Ook Jupiler League clubs Telstar en RKC Waalwijk vlogen eruit door toedoen van amateurs. Vorig seizoen was FC Volendam snel uitgebekerd, al zorgde het bijna voor een grote stunt tegen Ajax. In de Arena kwam het Andere Oranje zelfs op 1-2 voorsprong in de verlenging, maar kon die uitslag helaas niet over de streep trekken. Voor het laatste serieuze KNVB Beker resultaat van FC Volendam gaan we terug naar het seizoen 2008/2009. Toen werd Ajax wél verslagen (1-0, goal van Jack Tuyp), maar was het uiteindelijk SC Heerenveen dat in de halve finale te sterk was (0-2). En over historie gesproken: de laatste wedstrijd die FC Groningen in het oude Oosterpark stadion speelde was tegen…FC Volendam. Tegenwoordig speelt het haar thuiswedstrijden in het prachtige Euroborg. Een haast onneembare vesting dit seizoen, want de Groenwitten verloren nog geen enkele thuiswedstrijd in de Groene Kathedraal.

De laatste keer dat FC Volendam officieel op bezoek ging bij FC Groningen was in het seizoen 2008/2009. Op een zondagmiddag in november eindigde het in 5-0 voor de Groningers. FC Volendam had toen onder andere de namen van Jeroen Verhoeven, Aaron Meijers en Melvin Platje op het wedstrijdformulier staan. Koen van de Laak maakte twee goals voor de thuisclub. Bij FC Volendam lijkt Gijs Luirink woensdag zijn rentree te kunnen maken tegen zijn oude club. Verder is Jermano Lo Fo Sang terug van een schorsing. Het zag er vrijdagavond niet goed uit voor Brandley Kuwas en Raymond Fafiani, maar allebei de spelers kunnen woensdag weer meedoen.

De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter Richard Liesveld. Langs de lijn wordt hij geassisteerd door de heren Hoksbergen en Janson. Kick off is om 19:30 uur. Mocht je de reis naar Groningen niet maken, dan kun je de wedstrijd via ons Twitter account @fcvolendam volgen. Gebruik hiervoor de hashtag #grovol. Komende zaterdag sluit FC Volendam het kalenderjaar 2014 af met een uitwedstrijd tegen Helmond Sport in de Jupiler League. Dan is de aftrap om 20:00 uur