Voorbeschouwing FC Volendam - AGOVV

• maandag, 24 okt 2011

Al een aantal weken kan de technische staf van FC Volendam beschikken over een vrijwel complete selectie. De basiself leren elkaar steeds beter kennen. De patronen, die de trainer erin slijpt, worden zichtbaar. Dat begint rendement op te leveren. Vanaf de bekerwedstrijd tegen UNA/Brinvast heeft FC Volendam de klim naar boven ingezet. Van de vijftiende plaats is FC Volendam gestegen naar de vijfde plaats, wat naar meer smaakt.

Op de loer ligt onderschatting ingegeven door overschatting. De spelers beseffen dat hard werken en voor elkaar door het vuur gaan de basis is van de puntenwinst tot nu toe. Tegen AGOVV Apeldoorn zal getoond moeten worden, dat ook tegen clubs die een tegenvallende seizoenstart kennen, tot het uiterste gegaan moet worden. In het vorige seizoen werd de successenreeks ook plotseling een halt toegeroepen door het toen laag geklasseerde Emmen. Dit is de waarschuwing voor de komende wedstrijd.
Afgelopen jaar heeft FC Volendam in beide wedstrijden tegen AGOVV Apeldoorn ervaren dat de Apeldoorners zich niet willoos naar een nederlaag laten leiden. Thuis werd het 5-2, maar wie er bij was herinnert zich ongetwijfeld, dat de 2-0 voorsprong heel makkelijk weggegeven werd. In de slotfase stond het nog altijd 2-2. Toen kwamen Melvin Platje en Michiel Kramer in het veld, die samen voor een daverend slotakkoord zorgden. In de uitwedstrijd leek FC Volendam ook geen kind aan AGOVV te hebben, maar onachtzaamheid gaf Michiel Hemmen tweemaal een vrije doortocht. Pas in de slotfase benutte FC Volendam een van de vele kansen, maar toen was het te laat.

FC Volendam is in de tweede periode gestart met een uitoverwinning. Vorig seizoen was de titel van deze tweede periode de opmaat naar een spannende play-offperiode. De komende zeven wedstrijden moeten duidelijk maken of dat kunstje herhaald kan worden. Met een elftal dat plezier in het spel heeft en met een spits-in-vorm die zijn eerste beloning, de bronzen stier, al ontvangen heeft zijn de ingrediënten voor zeven mooie weken aanwezig. Er komt een serie aantrekkelijke tegenstanders op het pad van FC Volendam. Na AGOVV Apeldoorn is een tussenstap de bekerwedstrijd in Nijmegen, en dan op zondag 30 oktober mag Willem II laten zien, dat de kwart eeuw eredivisie-ervaring doorslaggevend zal zijn. FC Volendam weet dat in alle zeven wedstrijden sleutels voor het titelslot te vinden zijn. Het publiek is er klaar voor, dat houdt wel van een beetje spanning!