Voorbeschouwing FC Volendam - Almere City FC

• zaterdag, 11 sep 2010

FC Volendam krijgt opnieuw twee opeenvolgende thuiswedstrijden af te werken. Dat verstoort de uit/thuisbalans, maar kan in deze fase van de competitie ook prettig zijn. In de zoektocht naar evenwicht in het elftal en juiste cadans om aan de bovenkant te kunnen meedraaien, is een gevoel van een veilige thuishaven onontbeerlijk. Deze zondag komt het Almere City FC naar Volendam en de vrijdag is FC Volendam gastheer voor AGOVV Apeldoorn.
Almere City FC is de nieuwe naam voor FC Omniworld. Met deze gast krijgt FC Volendam ook een oude bekende over de vloer. Almere City FC wordt nog altijd getraind door Henk Wisman. De Amsterdammer bracht Volendam uit een diep dal in 2000 naar de eredivisie in 2003. FC Volendam heeft dus bijzonder goede herinneringen aan hem. Andersom heeft hij vorig seizoen ook in zijn vuistje kunnen lachen. Toen was de eerste thuiswedstrijd van FC Omniworld tegen FC Volendam. Ondanks een doelpunt van Gerson Sheotahul (zijn laatste in het shirt van Volendam) kwam FC Volendam van een koude kermis thuis. Een luid bejubelde 2-1 was hun deel. In de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen maakte Volendam dit meer dan goed. Met 3-0 werd FC Omniworld naar Almere teruggestuurd. Voor Volendam scoorde Jack Tuijp twee keer en Melvin Platje een keer.

In de zomer is Almere City FC een samenwerkingsverband aangegaan met Ajax. Bijna tegelijkertijd zegde FC Volendam dat verband op, omdat het in drie jaar niets had opgeleverd. Wat de waarde voor Almere City FC is, zal dit seizoen blijken. De eerste tekenen waren vernietigend. Sparta waste de Almeerse club ongenadig de oren. Wisman kennend was dit niet het signaal bij de pakken neer te zitten. In de laatste thuiswedstrijd verloor Almere City FC weliswaar opnieuw, nu met 0-4 van Cambuur Leeuwarden, maar wie het scoreverloop ziet, weet dat er voor elke meter gestreden is. Cambuur Leeuwarden kreeg een eigen doelpunt en een strafschop om te scoren. De laatste twee goals vielen in blessuretijd. Die cijfers zeggen alles over de taaiheid van de tegenstander deze keer.

FC Volendam kan met taaiheid wel omgaan. Het liet in Waalwijk zien, dat veerkracht alles omvat in het voetbalwereldje. Na een eerste kwartier waarin het Andere Oranje totaal geen grip op de feestvierende Waalwijkers had, kwam er drie kwartier waarin Volendam niet alleen op een 1-2 voorsprong kwam, maar ook voetbal liet zien, waarmee de toekomst optimistisch tegemoet gezien kan worden.