Voorbeschouwing: FC Volendam - BV Veendam

• vrijdag, 12 mrt 2010

Met een grote zon aan de hemel moesten de supporters afgelopen maandag toezien, dat de wedstrijd tegen Den Bosch als enige werd afgelast. Voordeel van die situatie is, dat de verschillen op de ranglijst wat Volendam betreft verkleind werden. Volendam kent thuis geen individuele afkeuring, omdat kunstgras altijd bespeelbaar is. Ook uit was er geen vuiltje aan de lucht, waardoor na de winterstop al negen wedstrijden afgewerkt werden. De tegenstander van deze vrijdag, Veendam, kan over een heel ander competitieverloop praten. Thuis moet op een reeks maandagen een reeks wedstrijden worden ingehaald. Dat Veendam dus maar net boven Volendam staat, is een vertekend beeld. Mocht de ploeg van Joop Gall de achterstand winnend goed maken, dan is de concurrentie voor de play-offplaatsen nog groter geworden.

Veendam gaf in de eerste seizoenshelft sowieso een visitekaartje af, dat het extraatje zou waarmaken. De wedstrijd die Volendam in Veendam speelde, was er een sprekend voorbeeld van. Voor rust had Volendam niets in te brengen. Met 4-0 werd de kleedkamer opgezocht, zonder ook zelf maar een kans gehad te hebben. In de tweede helft ging het iets beter, maar tot echt aanvaardbaar voetbal kwam Volendam amper. Dat was zuur, want in de drie voorgaande ontmoetingen op de Langeleegte had Volendam twee overwinningen en een gelijkspel meegenomen. Ook thuis ging het prettiger, al zal de kritische supporter van de 2-2, 1-1 en 1-1 niet echt vrolijk geworden zijn in de laatste drie wedstrijden in het Kras-stadion. Met name de 2-2, de openingswedstrijd onder Stanley Menzo in 2007, was een gedenkwaardige. Volendam liet Veendam in de eerste helft alle hoeken van het veld zien, kwam op 2-0 en was er klaar voor de genadeslag in de tweede helft uit te delen. Het tegendeel gebeurde. Volendam haperde, waardoor Veendam op vrij simpele wijze een punt kon wegkapen. Ook de 3-3 in Veendam had zo een verloop. Bij rust stond het 1-3, maar met opportunistisch voetbal werd het in de modderpoel uiteindelijk toch nog 3-3.

FC Volendam heeft nu slechts een boodschap aan zichzelf: punten pakken. Goed voor het zelfvertrouwen, goed voor het moreel en goed voor het perspectief dat geschetst wordt, nu het raamwerk voor het nieuwe seizoen contouren krijgt.