Voorbeschouwing FC Volendam - Cambuur

• vrijdag, 09 sep 2011

Door de nieuwbouw in het KRAS-Stadion is ook de wedstrijd tegen Sportclub Cambuur op zondag. De laatste thuiswedstrijd tegen Go Ahead Eagles was eveneens op zondag, maar in erbarmelijk weer. Waar FC Volendam normaal gesproken op zondag tussen de zeshonderd en duizend toeschouwers extra trekt, waren de tribunes op die herfstige zondag matig bezet. De toeschouwers die er wel waren, hebben in het laatste half uur op het puntje van hun stoel gezeten. Had FC Volendam het in de eerste helft moeilijk, en rustte het met 1-1, in de tweede helft werden de poppetjes anders neergezet en creëerde het Andere Oranje fraaie kansen. Uiteindelijk zorgde Jack Tuijp door het benutten van een strafschop dat er tenminste een punt in Volendam bleef, waar drie zeker tot de mogelijkheden had behoord. Op de tribune werd FC Volendam aandachtig gevolgd door een delegatie uit Leeuwarden. Zij hebben de twee gezichten van FC Volendam gezien. Komt daar deze zondag een derde gezicht bij? De technische staf krijgt steeds meer spelers uit de ziekenboeg terug. Bijna is de ploeg weer compleet. De lijn die tegen Sparta Rotterdam werd uitgezet en ook tegen Go Ahead Eagles zichtbaar werd, zal in de wedstrijd tegen Sportclub Cambuur doorgetrokken moeten worden. FC Volendam wil doorgroeien naar volle tribunes. Wat daaraan het meest bijdraagt, is succes. Dat FC Volendam alom bekend staat als een verzorgd voetballende ploeg is niet genoeg. De punten moeten in de knip. Vorig seizoen was de wedstrijd tegen Sportclub Cambuur een hele belevenis. Heel lang zag het er naar uit dat op teletekst 1-1 zou komen te staan, maar Michiel Kramer, die steeds meer laat zien in de basis van waarde te zijn, zorgde er in de allerlaatste seconden voor dat het publiek euforisch naar huis ging. Een driepunter die niet meer verwacht werd.

De start van dit seizoen laat een bijna gelijk opgaand FC Volendam met Sportclub Cambuur zien. De Friese ploeg heeft twee overwinningen, een gelijkspel en een nederlaag kunnen bijschrijven. FC Volendam is nog ongeslagen. Een overwinning en drie gelijke spelen. De winnaar doet dus goede zaken. FC Volendam en Sportclub Cambuur hebben beide een eredivisieverleden. Sportclub Cambuur speelde er tussen 1992 en 1994. FC Volendam kan op meer ervaring bogen. Beide clubs hebben terugkeer op dat niveau hoog in het vaandel staan. Sportclub Cambuur was er in 2010 heel dichtbij, FC Volendam het afgelopen seizoen. Het seizoen is nog pril, maar aanhaken bij de top is het doel deze wedstrijd!