Voorbeschouwing FC Volendam - Excelsior

• woensdag, 09 sep 2009

FC Volendam thuis tegen Excelsior

Op vrijdag 11 september om 20.00 uur speelt FC Volendam thuis het Rotterdamse Excelsior. Een pikant duel, want onze gasten worden getraind door oud-Volendamcoryfee Alex Pastoor. Hij debuteert als hoofdtrainer en doet het goed. Afgelopen vrijdag snoepte zijn ploeg als eerste punten af van koploper Go Ahead Eagles.

Feijenoord 2
Opnieuw ziet FC Volendam een tegenstander tegenover zich, die een samenwerkingsverband is aangegaan. Afgelopen vrijdag was het Telstar, dat in grote meerderheid door AZ is samengesteld. Deze keer is het Excelsior, dat de oude liefde met Feijenoord nieuw leven heeft ingeblazen. Onder leiding van Alex Pastoor willen de Kralingers ervaren wat het oplevert, als spelers die gescout zijn op grond van specifieke kwaliteiten, maar nog net niet aan het vereiste verwachtingspatroon voldoen, zich verder kunnen ontwikkelen op een ander niveau. De Jupiler League is daar een ideaal platform voor.
Door die aanpak was Excelsior ook geen actieve speler in de laatste dagen van de zomertransferperiode. Hofleverancier Feijenoord had voor voldoende aanvoer gezorgd, het smeden van een eenheid kon beginnen. Trainer Pastoor ziet zijn hand al behoorlijk uit de verf komen. De bij Heerenveen “opgeleide” coach, die zelf een creatief middenvelder was, weet wat geduld is en hoe jonge gastjes in elkaar zitten. Excelsior zal aan hem veel plezier beleven. Menig club zal in het stof bijten, terwijl het kloppen op de deur van de prijzenkast zeker tot de mogelijkheden behoort.

Hoe was het ook al weer?
FC Volendam heeft de afgelopen jaren vrijwel niet tegen de Rotterdammers gespeeld. De laatste competitie, waarin de degens gekruist werden, was 2005-2006. toen werd het thuis 0-0 en op Woudenstein 3-1 (doelpunt Jack Tuyp) voor Excelsior. Beter verging het Volendam het afgelopen jaar. In de beker werd toen met 3-0 gewonnen, waardoor FC Volendam weer een ronde verder kwam. Vanzelf ging dat niet. De wedstrijd werd net na de winterstop gespeeld. Veel punten had de ploeg nog niet, maar het spel was zeer hoopgevend. Excelsior was de ideale tegenstander, van een goed niveau en bijzonder taai. Lang leek het 1-0 te blijven, maar in de laatste minuten liep FC Volendam uit naar een 3-0 overwinning. Deze gaf Volendam het opgeluchte gevoel, dat er ook in de competitie veel te halen viel. Dat mislukte uiteindelijk, maar in dit seizoen zijn er nieuwe kansen. FC Volendam heeft in de eerste wedstrijden het publiek nog niet laten zien, waarom het de afgelopen twee jaar de tribunes steeds voller speelde. Het mooie voetbal dat een promotie en in de eredivisie alom waardering opleverde, zat nog in de dop. Clubdeskundigen hebben zich suf gepiekerd, maar er is slechts één conclusie. Een goed resultaat in het veld betekent de ommekeer. Zelfvertrouwen geeft resultaten. Vorig jaar was het de bekercompetitie met steeds weer uitdagende tegenstanders, dit jaar hebben zich in de top van de Jupiler League clubs aangediend, die datzelfde van Volendam eisen. Ervoor durven te gaan!

Cor Tol