Voorbeschouwing FC Volendam - FC Dordrecht

• donderdag, 19 aug 2010

FC Volendam is komende vrijdag gastheer van FC Dordrecht

Na de seizoenopening in Maastricht, waar 2-2 werd gespeeld tegen MVV, staat voor vrijdag 20 augustus om 20.00 uur de eerste thuiswedstrijd van dit seizoen op het programma. Een wedstrijd, waarin een tweetal bijzonderheden om de aandacht vragen. Op de eerste plaats is het de eerste wedstrijddag, waarop de splinternieuwe Jaap Jonktribune in gebruik genomen wordt. Achttien jaar na de start van de herbouw van het stadion is het eindelijk compleet. De animo om er een zitplaats te nemen, was deze zomer bijzonder groot.
Daarnaast is de gast van deze vrijdag de oude club van de nieuwe Volendamtrainer Gert Kruys. Op 23 april nam hij afscheid in de wedstrijd Dordrecht – Volendam en nu staat als eerste wedstrijd op het programma Volendam – Dordrecht. Curieus, maar waar. Beide elftallen zullen bepaald niet hetzelfde zijn, maar in grote lijnen zullen veel spelers elkaar beslist nog kennen.

Afgelopen vrijdag slaagde Volendam erin om de knop om te zetten toen het voor de tweede helft aftrapte. De eerste helft was een ontgoochelende teleurstelling die MVV een 2-0 voorsprong had opgeleverd. Binnen een kwartier was het na rust al gelijk door Maikel van der Werff en Jack Tuijp. Als Tuijp, maar ook Michiel Kramer en Melvin Platje, het hoofd koel gehouden hadden was het een kwartier later 2-5 geweest. De kansen waren van een hoog niveau. MVV wankelde, maar zette Volendam in de allerlaatste minuten toch weer terug op eigen helft. Gert Kruys was na afloop kort en bondig in zijn terugblik. Het voetbal van de tweede helft zal het spel zijn, zoals Volendam het deze competitie zal laten zien. De eerste helft was een verkenning. Eenmalig, gauw vergeten, en vasthouden hoe in de tweede helft met uitstekend voetbal dat eerste punt werd vastgezet.

FC Dordrecht
Afgelopen seizoen speelde FC Volendam thuis met 3-3 gelijk tegen de Dordtse runner-up. FC Volendam nam kort voor rust een 2-0 voorsprong door Jack Tuijp en Aaron Meijers. Door het inbrengen van Mohammadu kantelde de wedstrijd na rust. Volendam keek tien minuten voor tijd tegen een 2-3 achterstand aan. Rowin van Zaanen zorgde echter voor de gelijkmaker. Volendam was toen te snel uit balans en had vooral in de tweede helft vaak moeite de regie over de wedstrijd te houden. In Maastricht liet de ploeg zien, dat het nu beter gaat. Het conditioneel ijzersterke Volendam gaat nu negentig minuten vol voor de winst.

Cor Tol