Voorbeschouwing FC Volendam - FC Dordrecht

• woensdag, 23 sep 2009

Het roer moet om!

Op vrijdag 25 september om 20.00 uur speelt FC Volendam thuis tegen FC Dordrecht. De laatste keer dat FC Volendam en FC Dordrecht elkaar in Volendam ontmoetten, was kort voor het kampioenschap in 2008. FC Volendam stond in die voorlaatste wedstrijd van de zenuwen en speelde een uur lang ver beneden het niveau, dat bij een mogelijke kampioen hoorde. De individuele klasse van Abdelhali Chaiat en Bernard Hofstede trok FC Volendam het laatste half uur over de streep. De wedstrijd werd live uitgezonden op RTL7 in een schakelprogramma met Veendam, waar RKC Waalwijk speelde. Het stadion was bijna tot de laatste plaats uitverkocht. De sfeer was ongekend.
De aanloop in deze competitie lijkt andersom. FC Dordrecht is veel beter gestart dan FC Volendam. Waar Gert Kruys, de begeesterde Dordtse trainer, na het vertrek van vier dragende spelers weinig verwachtte van zijn ploeg, zag hij dat de Schapenkoppen zich mengden in de strijd om de eerste periodetitel. De nederlaag tegen Cambuur Leeuwarden vorige week was de eerste echte domper voor de ploeg. FC Volendam daarentegen komt moeilijk op stoom. Ook bij het Andere Oranje zijn beeldbepalende spelers verdwenen, maar het legioen verwachtte, dat de gebleven spelers zoveel kwaliteit hadden, dat het meedoen in de top vanzelfsprekend zou zijn. Vorige week werd keihard duidelijk gemaakt, dat er weinig nodig is om de ploeg aan het wankelen te krijgen. BV Veendam, dat door Joop Gall vrijwel in zijn geheel werd vernieuwd, speelde met zoveel elan, dat FC Volendam alleen al op mentaliteit geklopt werd.
Het is voor de meeste supporters onbegrijpelijk, dat Jack Tuyp twee jaar geleden topscorer van de Jupiler League werd met 26 doelpunten en nu al acht wedstrijden droog staat. Waar zijn de architecten gebleven van al die prachtige aanvallen van FC Volendam? Waarom kon Veendam zo makkelijk van elke aanval een bloedlinke doelrijpe kans maken? Waar is de rust en het overleg in de ploeg gebleven? Wie FC Volendam ziet trainen, gelooft zijn ogen niet. Alles klopt. De sfeer is goed. Zodra echter het eerste fluitsignaal klinkt, lijkt het of alle initiatief aan de tegenstander gelaten wordt.
De komst van FC Dordrecht naar het KRAS-stadion is een ideale gelegenheid het eigen blazoen glans te geven. Het roer moet om. Succes tegen dit soort tegenstanders geeft de spelers het zelfvertrouwen terug. De supporters zullen weer vierkant achter de ploeg staan en het feest kan beginnen!