Voorbeschouwing FC Volendam - FC Eindhoven

• maandag, 13 dec 2010

Laatste thuiswedstrijd in 2010

In december heeft FC Volendam als nog een behoorlijk programma af te werken. Twee keer gaat de ploeg, zoals de Belgen zouden zeggen ‘op verplaatsing’, en een keer nog is het Andere Oranje in het eigen vertrouwde KRAS-Stadion te bewonderen. Thuis tegen FC Eindhoven. Daarna volgen de uitwedstrijd (vrijdag) tegen FC Dordrecht en de bekerwedstrijd in Utrecht. Het jaar 2010 was een opmerkelijk jaar in de toch al rijke historie van FC Volendam. De eerste maanden werden ontsierd door het wegvallen van FC Haarlem, waardoor Volendam plotseling zes punten en reeks doelpunten kwijt was. Die getalsmatige maar ook mentale tik heeft heel lang doorgewerkt. Omdat kenners weten dat FC Volendam niet klein te krijgen is en altijd voor goud gaat, rechtte de club de rug en richtte zich onder leiding van een nieuwe technische staf trots weer op. Het tweede deel van dit kalenderjaar zag er plotseling heel anders uit. Door een perfecte instelling van de spelersgroep en een uitstekende fysieke conditie ontwikkelden zich vijftien wedstrijden, die het publiek steeds beter begonnen te bevallen. Het klimmen naar de top was een uitdaging, maar eenmaal aan de top werd om elan gevraagd dat de schouders nog zwaarder belastte. De afgelopen week bleek dat het dan ook wel eens niet gaat zoals gewenst.

Een club als FC Volendam raakt nooit in paniek. Alles is al eens meegemaakt. Dus ook nu weet de spelersgroep dat de uitdaging om dit jaar op een gepaste manier af te sluiten met beide handen aangegrepen wordt. Er komen uitstekende tegenstanders langs, met als toetje de bekerwedstrijd tegen het gerenommeerde FC Utrecht, de oude club van Gert Kruys. Deze week komt als eerste het uitstekend presterende FC Eindhoven, getraind door Ernest Faber. In de 23 eerder gespeelde thuiswedstrijden tegen Eindhoven was Volendam niet altijd de baas. Zelfs in de meest succesvolle jaren met Dick Tol haalde Volendam uitgerekend tegen deze taaie ploeg bakzeil. Ook de afgelopen jaren was het een paar keer mis. Vorig seizoen was het een troosteloze 0-2 en in het eerste jaar Menzo 1-3. Deze cijfers geven precies aan, wat er ook deze keer verwacht zou kunnen worden. Om de Volendamploeg opnieuw op de rit te zetten moet Volendam geconcentreerd vol aan de bak. De technische staf zal weinig woorden nodig hebben om dat duidelijk te maken. Om FC Zwolle de hete adem te kunnen laten blijven voelen is een goed resultaat een must.