Voorbeschouwing FC Volendam - FC Eindhoven

• donderdag, 01 apr 2010

Deze vrijdag speelt FC Volendam de op een na laatste thuiswedstrijd van dit seizoen. Om 20.00 uur wordt afgetrapt tegen FC Eindhoven. Toen Volendam in september met 2-3 van Eindhoven won (doelpunten van Rowin van Zaanen en twee van Melvin Platje) dacht de ploeg dat het afkoerste op een mooi seizoen. Het doel, meedoen om de prijzen en tenminste een plaats in de play-offs moest met dit kostbare elftal haalbaar zijn. De eredivisie-ervaring zou genoeg zijn om ook in de Jupiler League hoge ogen te gooien. Het pakte echter heel anders uit. Eindhoven heeft door een schitterende serie wedstrijden in de derde periode wel recht op deelname, terwijl Volendam al wekenlang onderin het gevoel heeft, dat de gifbeker een niet te peilen diepe bodem heeft.

In de afgelopen twee weken leverden de reizen naar Doetinchem, Den Bosch en Leeuwarden wel heel veel tegendoelpunten op, maar geen puntenwinst. Tegen de bijna-kampioen De Graafschap was er geen beginnen aan, er was klasseverschil. Tegen Den Bosch gooide het elftal de eigen ruiten in. Twee rode kaarten, beide opgelopen op de middenlijn..., haalden de balans uit het elftal in een wedstrijd, waarin Den Bosch beslist niet beter was dan Volendam. Met drie schorsingen en een aantal blessures stond er in Leeuwarden een elftal, dat op een vreselijke grasmat voetbal van hoog gehalte liet zien. Cambuur pakte voor en na rust een doelpunt, terwijl het amper kansen had gekregen. Volendam creëerde wel een aantal mogelijkheden, maar Rowin van Zaanen schoot over vrij voor de keeper; de kopbal van Tim Bakens werd met de arm van de lijn gehaald, Jack Tuijp werd afgevlagd, hoewel van buitenspel geen sprake was. In deze competitie zit helemaal niets mee. Dat er ook nog een derde goal viel was voor de statistiek. Cambuur werd door het eigen publiek bij het ingaan van de rust uitgefloten. Dat zegt alles over het spel van Volendam.

Met dat spel zijn er tegen Eindhoven, dat graag ongeschonden naar de play-offs gaat, volop mogelijkheden om die laatste drie punten om zorgenvrij te kunnen voetballen binnen te halen. In Eindhoven speelde Volendam al snel tegen tien man; ze nam een 1-3 voorsprong, maar toen die aansluitende treffer viel en Eindhoven opportunistischer ging spelen (op zijn Poortvliets) werd het nog knap moeilijk. De winst zal dus niet voor het oprapen liggen. Vechtlust en teamgeest moeten zorgen voor de doelpunten. Als het dan gaat zoals in de laatste thuiswedstrijd tegen Veendam (4-3), is het publiek de grote winnaar.