Voorbeschouwing FC Volendam - FC Emmen

• donderdag, 15 okt 2009

Voortekens liegen niet

Wat voor FC Volendam geldt, geldt misschien in nog wel sterkere mate voor onze gasten van komende zondag, FC Emmen. Zij gingen een samenwerkingsverband aan met SC Heerenveen, maar zien tot alles wat de club lief heeft, dat het in de stand op de ranglijst nog weinig vreugde heeft gebracht. Ook in Emmen was het verwachtingspatroon hoog, maar tot nu toe werd er alleen winst geboekt op AGOVV Apeldoorn. Vorige week werd in Dordrecht een 3-0 nederlaag geleden, terwijl FC Volendam tegen FC Oss het zoet van de derde overwinning mocht smaken.
Een samenwerkingsverband met een eredivisieclub levert tot nu weinig op. De voorbeelden zijn Telstar met AZ, Excelsior met Feijenoord, Emmen met Heerenveen, Haarlem met Ajax en AGOVV Apeldoorn met Vitesse. De spelers die in de Jupiler League gestald worden, moeten rijpen, maar de spelers van de ‘grote broers’ die in de eredivisiebeloftencompetitie mogen spelen, hebben kennelijk toch meer waarde dan de jonge gasten die nu op een lager platform mogen acteren. Wat is de waarde van deze samenwerking? Destijds had Excelsior zoveel krachtige spelers van Feijenoord, dat promotie en enkele jaren eredivisie tot de logische mogelijkheden behoorde. Die tijd is veranderd. De ‘stal van Alex Pastoor’ is niet zo ver, doet het wel goed, maar kan de koplopers toch niet naar de kroon steken. Voor Emmen geldt dat al helemaal niet, zoals het tot nu toe gaat.

FC Volendam heeft ervoor gekozen het eigen beloftenteam in stand te houden, evenals de totale jeugdopleiding, ook al omdat de KNVB FC Volendam niet wilde laten meedoen in het circus van de Regionale Jeugdopleidingen. Statistisch heeft de Volendammer jeugdopleiding het hoogste rendement in het mondiale voetbal, maar die norm geldt niet voor de vlag die de lading van de RJO’s moet dekken. De spelers die nu in het veld staan, zijn voor het overgrote deel door FC Volendam zelf opgeleid en hebben zich deels al in de kijker van gulzige eredivisieclubs weten te spelen. Zij weten, dat de opmars naar de (sub)top in het verschiet ligt. Als het resultaat tegen FC Oss de opmaat is voor de opklimming naar de plaats waar FC Volendam zich beter thuisvoelt, dan zal het fluwelen voetbal ook zichtbaar worden en blijven. In de afgelopen jaren waren de wedstrijden tegen FC Emmen voor veel spelers een genot. In Emmen werd het twee keer 2-2, maar thuis werd alles uit de kast gehaald om het publiek te vermaken. Met 5-1 en 6-1 waren het gave voortekens voor een mooie zondag!

Cor Tol