Voorbeschouwing FC Volendam - FC Zwolle

• donderdag, 17 feb 2011

De opmaat naar de wedstrijd tegen FC Zwolle is een eenvoudige. In Zwolle verloor FC Volendam in het laatste uur met 4-1 en afgelopen maandag kreeg de wedstrijd in Dordrecht dezelfde uitslag. Wie de parate kennis van het voetbal aan teletekst ontleent, heeft een mening over FC Volendam die de waarheid geweld aandoet. In Zwolle leidde een slecht uitgevoerde opbouw na een half uur het eerste Zwolse doelpunt in, al snel gevolgd door nummer twee. Toen Volendam na rust de touwtjes in handen nam, tegen scoorde en op jacht ging naar meer, profiteerde de thuisclub van de ruimte die het geboden kreeg. De 4-1 was daarmee een te ruime beloning. Eenzelfde verhaal kan verteld worden over de wedstrijd tegen FC Dordrecht. De gastheren waren beslist niet de bovenliggende partij. Dat het bij rust 0-1 voor Volendam stond, was verklaarbaar, gezien het spel dat Volendam liet zien. Dat het tien minuten na rust 2-1 stond, was onverklaarbaar. De kwetsbaarheid van FC Volendam toonde zich zoals het dit seizoen nog niet gebeurd was. Met alle gevolgen vandien.

In de aanloop naar dit seizoen, toen FC Volendam na het aantrekken van Gert Kruys en enkele ervaren spelers een andere koers wilde varen, werd als missie geformuleerd dat het bereiken van de play-offs de wrange smaak van het mislukte laatste voetbaljaar kon wegpoetsen. Aan die doelstelling beantwoordde de club al in de tweede periode. In de missie zit nog een tweede aspect opgesloten. Meedoen aan de play-offs gebeurt in twee fases. Door te eindigen bij de eerste vijf in de eindranglijst, stapt FC Volendam pas in de tweede week in. Dat geeft rust na een hectisch seizoen.

Tot nu draait FC Volendam in de subtop mee. Lange tijd, tot de week waarin de reis naar Zwolle zat, lagen FC Volendam en FC Zwolle samen aan kop. Het op dat moment ervarener Zwolle nam afstand, waarna FC Volendam in de subtop de achtervolging moest inzetten. De mindere weken rond de winterstop leverden puntverlies op, maar ook FC Zwolle kreeg wat zand in de raderen. Inmiddels is het gat geslagen, dat aan Volendam duidelijk maakt dat de pijlen niet zozeer op het kampioenschap als wel op een succesvolle play-offserie gericht moeten worden. Het is geen vanzelfsprekendheid dat die riante subtoppositie vastgehouden wordt. Er komen nog elf wedstrijden, ook tegen concurrenten. Maar als de aanvallers van Volendam in elke wedstrijd twee van de legio kansen benutten, volgen er nog 22 doelpunten en minstens 24 punten.