Voorbeschouwing FC Volendam - Fortuna Sittard

• donderdag, 29 sep 2011

Deze competitie startte FC Volendam met drie gelijke spelen en een overwinning, wat het zeer kritische eigen publiek nog niet in extase bracht. Dat twee van die gelijke spelen in Rotterdam en Dordrecht behaald werden, was geen reden tot enthousiasme. Van de mannen werden veel punten verwacht. Toen Sportclub Cambuur en FC Zwolle FC Volendam ook het lid nog op de neus gaven, was de kritiek op ouderwetse hoogte. De technische staf realiseerde zich als geen ander, dat de selectie in de breedte alles in zich had om dit seizoen te kunnen aanhaken bij de (sub)top. Dat daar overwinningen voor nodig waren en geen gelijke spelen, laat staan nederlagen, is duidelijk. Het oppoetsen van het blazoen moest gebeuren in de bekerweek. Wetend, dat Topklassers zich zelden zonder weerstand naar het hakblok laten leiden, toog FC Volendam naar UNA/Brinvast, waar de contouren van een succesvoller Volendam zichtbaar werden. De opmaat naar het spel, waarmee FC Volendam altijdnaam gemaakt heeft, vroeg in Emmen om een voortzetting. Die kwam. De 0-4 was niet alleen een bevestiging voor de ingeslagen weg, ook de doelpuntenmachine werd uitgebreid. Vriend en vijand hadden twijfel over het scorend vermogen van de rest van het elftal naast Jack Tuijp, maar in Emmen werd het de avond van Achmed Ahahaoui. Met drie doelpunten bekroonde hij de speelwijze van dit elftal. De aanvoer naar deze productie lag in een patroon vol perspectief. De technische staf kijkt vooruit naar de volgende opgaven.

Deze vrijdag is Fortuna Sittard de volgende club die het FC Volendam moeilijk zal maken. In de stand op de ranglijst is te zien, dat in de Jupiler League werkelijk alles mogelijk is. Twee jaar geleden werden FC Eindhoven en Fortuna Sittard ten grave gedragen door de KNVB, nu staan beide in de schijnwerpers van succes. Fortuna Sittard heeft tien punten, een meer dan FC Volendam. Afgelopen vrijdag won het met 2-1 van FC Oss, waarmee het eigen stadion op zijn kop gezet werd. Het sfeertje dat daar gecreëerd wordt is aanstekelijk voor de eigen spelers!
FC Volendam won vorig seizoen zowel uit als thuis met 2-1 van de Limburgers. In Sittard werd gescoord door Dominique van Dijk en Laszlo Zsidai. In Volendam door Jack Tuijp en Melvin Platje. Beide overwinningen vroegen om het uiterste van FC Volendam. Dat zal nu niet anders zijn, als FC Volendam weer een stap hoger wil zetten.