Voorbeschouwing FC Volendam - Go Ahead Eagles

• vrijdag, 15 okt 2010

Na vier weken speelt FC Volendam eindelijk weer een thuiswedstrijd. In de tussentijd waren er niet alleen twee wedstrijden van het Nederlands elftal, het Andere Oranje was zelf op stap naar Fortuna Sittard en Sparta Rotterdam. In Limburg werd met 1-2 gewonnen en in Rotterdam balanceerde de ploeg op de rand van een uitstekende verrassing. Dat het 1-1 werd lag niet alleen aan de ploeg zelf. Er waren prachtige mogelijkheden om tot winst te komen, maar die werden onvoldoende benut. Ook de arbitrage was niet bepaald zoals verwacht mocht worden. In de slotfase zou een terechte strafschop niet hebben misstaan, maar de regels worden kennelijk niet altijd consequent toegepast. De overtreding op de doorgebroken Thijs Sluijter was er een van de eerste categorie voor een directe vrije schop. Binnen de lijnen heet dat gewoon strafschop. Door dit soort beslissingen ontstaat in het veld irritatie. Als dan na afloop het rapport geschreven moet worden voor de Fair Playcup, die FC Volendam al twee keer won, scoort Volendam minder punten dan het vertoonde spel zou mogen rechtvaardigen. FC Volendam is bepaald geen schopploeg, maar wie de Fair Playranglijst bekijkt, krijgt de indruk dat FC Volendam tot de ‘criminelen’ van het betaald voetbal behoort.

Deze week komt Go Ahead Eagles naar Volendam. Een club in beweging. Net als Volendam heeft het managementteam van de ploeg uit Deventer zich kunnen kwalificeren als een van de vier gezondxe betaald voetbalclubs. Net als FC Volendam wordt de club technisch geleid door een aantal voetbaldieren. Dat is zichtbaar in de totale sfeer rondom het elftal. Het is een en al voetbal dat geademd wordt. De groei naar het gewenste hogere niveau gaat met vallen en opstaan gepaard. De beleidmakers hebben geduld. Go Ahead Eagles bouwt aan een voetbalbolwerk, zoals dat in de vorige eeuw gebruikelijk was. De Adelaarshorst moet weer een gevreesd nest worden.

Vorig seizoen heeft FC Volendam daaraan al mogen proeven. Het merkwaardige was, dat FC Volendam in de thuiswedstrijd met steeds groter wordende ogen mocht kijken naar het ene na het andere super mooie doelpunt. Met 2-6 liukte Volendam de wonden. In de uitwedstrijd daarentegen (0-0) had Go Ahead Eagles niet mogen klagen als Volendam alle drie punten meegenomen had. Het spel van de Votownploeg was duidelijk van andere snit dan thuis. Inmiddels laat Volendam zien, dat de opgaande weg ingeslagen is. Waar vorig jaar naar uitgekeken werd, het pakken van punten met goed voetbal, is dit seizoen volop op de rit gezet.